De N794, de provinciale weg die Epe met Heerde verbindt, loopt door een prachtige groene omgeving. Langs deze weg staan veel karakteristieke en in sommige gevallen zelfs monumentale bomen. Een kleine vijfhonderd van die bomen dreigen nu te moeten wijken voor de aanleg van een vrijliggend fietspad. Is dat echt nodig? GroenLinks stelt hierover mondelinge vragen aan Gedeputeerde Staten tijdens de commissievergaderingen van woensdag 23 september.
De meeste formele procedures zijn al doorlopen. Maar nu de provincie een kapvergunning heeft aangevraagd bij de gemeente Epe, wordt pas echt duidelijk hoeveel bomen er gekapt gaan worden. Het gaat om maar liefst 479 bomen waaronder 12 met monumentale waarde. Hierdoor neemt het draagvlak voor het ontwerp van de provincie snel af. Onder andere een online petitie tegen de bomenkap is al 700 keer ondertekend en de Vereniging Milieuzorg Epe en de 'KNNV Vereniging voor Veldbiologie stuurden de gemeenteraad van Epe een brief om te vragen de kapvergunning niet zomaar als hamerstuk te behandelen. Daarnaast dragen de twee verenigingen in hun brief een aantal alternatieven aan om tegelijkertijd bomen te sparen en de fietsveiligheid te vergroten (zoals een snelheidsverlaging van 80 km/u naar 60 km/u en het leggen van het fietspad om bomen heen waar dat kan).
GroenLinks is een groot voorstander van de aanleg van een fijnmazig netwerk van veilige fietsvoorzieningen. De fietsveiligheid van de N794 is duidelijk voor verbetering vatbaar. GroenLinks hecht er tegelijkertijd aan dat een project op draagvlak van omwonenden kan rekenen en dat draconische maatregelen zoals massale bomenkap zo veel mogelijk worden vermeden. Wij willen daarom graag van Gedeputeerde Staten weten hoe zij omgaan met het snel afnemende draagvlak voor dit plan. Is dit een reden om opnieuw met omwonenden en andere belanghebbenden om tafel te gaan zitten? En neemt Gedeputeerde Staten de alternatieven uit de brief van VME en KNVV alsnog serieus in overweging?