GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren zijn bezorgd over de rechten van mensen met een beperking bij de veranderingen in het openbaar vervoerssysteem. De partijen zijn geschrokken over de uitwerking van vervangend Openbaar Vervoer door Avan. Hierdoor worden mensen met een beperking gedwongen om een WMO-indicatie aan te vragen terwijl zij voorheen zelfstandig met het reguliere busvervoer konden reizen. Dit is een achteruitgang van de positie van mensen met een beperking. De partijen zullen dit aan de orde stellen tijdens de Statencommissie van 29 maart.

Volgens GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren is dit in strijd met het VN-verdrag rechten voor mensen met een beperking, dat Nederland onlangs ondertekend heeft. Beantwoording van schriftelijke vragen, (PS2017-89) gesteld door de SP, stellen ons niet gerust. Daarom stellen ze komende commissievergadering vervolgvragen aan de verantwoordelijke gedeputeerde tijdens de commissie BOC (mobiliteit).

Daarnaast zijn de partijen benieuwd naar de gang van zaken rondom het verschil van mening tussen regio Arnhem - Nijmegen en de provincie Gelderland. ‘Tot nu toe hebben we uit de media moeten vernemen dat de provincie niet meer betaalt en dat dat ineens weer is teruggedraaid. Wij zouden het netjes vinden als gedeputeerde staten ons op de hoogte brengt van de hele discussie tussen gemeenten en provincie. Een en ander komt nu zeer rommelig over en de reizigers met een beperking lijken de dupe te worden.’