De RegioExpres tussen Arnhem en Doetinchem, de lijn Apeldoorn-Zutphen en de lijn Arnhem-Tiel hebben allemaal iets gemeen: het college wil dieseltreinen gebruiken op deze trajecten. Dat vindt GroenLinks een ouderwetse en domme keus. Waarom geen schone elektrische treinen?
De commissie die milieueffecten meet (Commissie MER) zegt dat de provincie beter moet uitleggen waarom zij kiest voor dieseltreinen in plaats van elektrische treinen. Een overstap naar elektrisch is namelijk groener, schoner en zorgt voor minder geluid. Dat is goed voor de leefomgeving, de volksgezondheid, de natuur en prettiger voor omwonenden.

Het mag wel wat kosten, die elektrische treinen. Kan de provincie dat wel betalen? Onze buur, provincie Overijssel, wil ook met een aantal spoorlijnen overstappen van diesel naar elektrisch. Zij hebben daarvoor geld gevraagd en gekregen van het Rijk. Gaat Gelderland dat voorbeeld volgen om duurzame treinen sneller op de rails te krijgen? We hebben een eindtijd, want als provincie moeten we zorgen dat de treinen voor 2042 geen uitstoot meer hebben. Hoe gaan we daarvoor zorgen, als er nu nog gekozen wordt voor diesel? We stelden samen met PvdA vragen aan het college.