Donderdagmiddag 5 maart kwamen kandidaten van maar liefst 17 Gelderse partijen bij elkaar tijdens het verkiezingsdebat van ROCOV Gelderland. Drie uur lang discussieerden ze over de kwaliteit van het Gelderse openbaar vervoer, toekomstig beleid en de verschillende ov-projecten in Gelderland. Onze nummer 7 Wouter Witteveen vertelde dat GroenLinks staat voor 'excellent openbaar vervoer'. Dit is natuurlijk duurzaam openbaar vervoer, maar ook frequent, flexibel en comfortabel.
Een netwerk van trein en bus die steden en dorpen met elkaar verbindt, afgestemd op de wensen van de gebruikers, betrouwbaar, en met goede voorzieningen zoals toiletten in de treinen en op stations. Het door de provincie voorgestelde 'Flexnet', dat een alternatief moet bieden voor lege streekbussen, mag geen verkapte bezuiniging zijn maar moet juist een kwaliteitssprong betekenen waarbij we bijvoorbeeld ook de 27 kernen die nu geen ov-verbinding hebben op een goede en toegankelijke manier bereikbaar maken.
GroenLinks wil ook dubbel spoor tussen Arnhem en Winterswijk. Verdubbeling zorgt voor een betrouwbaardere en snelle dienstregeling. Dit is essentieel voor de bereikbaarheid en voor het op peil houden van de leefbaarheid van krimpregio de Achterhoek. Over de Maaslijn van Nijmegen naar Roermond zegt Wouter: 'Elektrificatie en verdubbeling zijn uitermate belangrijk. Ondanks dat maar een klein stukje van de lijn op Gelders grondgebied ligt, is de economische waarde van de lijn voor Gelderland groot. Daar mag Gelderland best wat meer aan meebetalen dan het nu bereid is te doen.'
GroenLinks wil de komende jaren stevig investeren om het ideaal van excellent openbaar vervoer dichterbij te brengen. Gelukkig voelden bijna alle aanwezige partijen voor investeringen in het openbaar vervoer. Een vertegenwoordiger van de vervoerders had op de achterkant van de uitnodiging uitgerekend dat de partijen gezamenlijk voor € 450 miljoen aan wensen voor de komende jaren op tafel hadden gelegd. Dat is tien procent van de Nuon-gelden, concludeerde de debatleider. Mooie ambities, maar nu moeten we deze nog gaan waarmaken. GroenLinks maakt dit echt mogelijk door 500 miljoen euro te herbestemmen voor investeringen in het openbaar vervoer en de fiets. Op weg naar excellent openbaar vervoer!