Hoewel de Wet Milieubeheer al bijna 10 jaar oud is, zijn veel bedrijven nog nooit gecontroleerd. Daarom trekken Statenleden Joa Maouche van GroenLinks en Antoon Kanis van D66 samen ten strijde tegen energieverspilling bij bedrijven. Hierbij roepen ze de hulp in van lokale gemeenteraadsleden.

In het Gelders Energie Akkoord spraken provincie en gemeenten af dat Gelderland energieneutraal moet zijn in 2050. Een grote winst hiervoor zit in energiebesparing. Want wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken. Daarom is het al sinds 2007 verplicht voor bedrijven om alle energiebesparende maatregelen te nemen die binnen vijf jaar terugverdiend zijn.

Niet gecontroleerd

Bedrijven kunnen vaak met relatief kleine maatregelen veel energie besparen. Dit zijn ze al negen jaar wettelijk verplicht. Een groot deel van de bedrijven is echter nog nooit gecontroleerd. “Handhaving van de Wet Milieubeheer (WMb) staat vaak nog op een laag pitje,” constateert Kanis. “Daarom gaan wij samen met lokale raadsleden werk maken van energiebesparing bij bedrijven.”

Gezamenlijke strijd

In de meeste gevallen moet de gemeente erop toezien dat bedrijven zich aan deze wet houden. Daarom roepen D66 en GroenLinks hun lokale fracties op het heft in handen te nemen. “Strenger controleren op de WMb klinkt als iets kleins,” stelt Maouche, “maar als iedere gemeente dit oppakt, zetten we samen een enorme stap.”

Energieneutraal in 2050

Meerdere gemeenteraadsfracties hebben zich inmiddels bij dit provinciale initiatief aangesloten. D66 en GroenLinks zijn in vrijwel alle Gelderse gemeenten vertegenwoordigd in de raad. “Het moet dus gaan lukken om binnen vijf jaar alle Gelderse bedrijven gecontroleerd te hebben,” stelt Kanis. “Alleen dan kunnen we in 2050 energieneutraal zijn.”