Vrijdag 2 maart bezocht Jolande Sap, samen met onder andere Liesbeth van Tongeren en Tof Thissen Gelderland, samen met allerlei landelijke en lokale GroenLinksers. Ze gingen naar Akzo Nobel om te horen wat zij aan duurzaamheid doen en spraken met diverse groene ondernemers. De dag eindigde in Nijmegen, bij een extra nieuwscafé van De Gelderlander.
Ook stond een bezoek aan Boerenhoek op het programma. Daar bevestigde Sap dat GroenLinks in de Tweede Kamer het plan tot doortrekking van de A15 zal bestrijden. Een GroenLinks delegatie stelde zich ter plekke op de hoogte van de grote invloed die de plannen voor een snelweg -met brug- op de omgeving zal hebben. De afvaardiging heeft de flessenpost met hartenkreten van bewoners meegenomen en zal die op een passende manier aan minister Schultz van Haegen overhandigen.

AkzoNobel

André Veneman, directeur duurzaamheid van AkzoNobel, vertelt bevlogen over hoe zijn bedrijf alle bedrijfsprocessen verduurzaamt. Opvallend: 50 procent van de bonussen is afhankelijk van het halen van de duurzaamheidsdoelstellingen.

In de hele keten van grondstof tot en met eindgebruiker probeert Akzo te verduurzamen. De rol voor Nederland daarbij is natuurlijk innovatie. Zo vond AkzoNobel bijvoorbeeld isolerende verf uit en nieuwe autolakken.

Kamerlid Liesbeth van Tongeren vroeg zich af of ecologische footprint naar beneden zou gaan, als alle grote bedrijven het gepresenteerde beleid van AkzoNobel zou hanteren? Veneman van AkzoNobel zei dat het kan. Door innovatie, mentaliteitsverandering, maar ook andere verdienmodellen. Als Akzo Nobel kostenneutraal een duurzame energiecentrale zou kunnen bouwen, zouden ze geen winst erop te hoeven maken. Maar dan moet het wel mogelijk gemaakt worden.
Op de vraag wat de transitie nu echt tegenhoudt antwoordt Veneman: “een belangrijke remmende factor kun je sociaal-cultureel noemen. Door slecht samenwerken is het lastig overal ketenduurzaamheid te krijgen. Als je het hebt over bouwen bijvoorbeeld tussen woningbouwverenigingen, gemeente, bouwbedrijven. Daarnaast is er geen level playingfield. Als Europa nu oplosmiddelen in verf zou verbieden, zouden wij het moeilijk hebben, maar de BASF nog veel moeilijker."

Waterstofbus

Een elektrische stadsbus, met een aggregaat op waterstof, is schoon, stil en veilig. Het kan gewoon in Arnhem. Maar het is wel verdomd lastig om door instituties heen te breken, om gemeenten te overtuigen en om te kunnen meedoen aan Europese aanbestedingen vindt Jan van Beckhoven, directeur van HyMove 

HyET

Ondernemer Wiebrand Kout heeft een bedrijf in waterstoftechniek. Hij schetst heel duidelijk wat de overheid wel en niet moet doen. Wat in ieder geval niet moet: een zwalkend beleid van de overheid. Wat wel moet: "bot en standvastig" zijn in je beleid, niet terugschrikken voor tegengeluiden en drogredenen dat een groene omslag niet zou kunnen. Nieuwe maatregelen worden door gevestigde marktpartijen meestal onterecht als "technisch onmogelijk" of "funest voor werkgelegenheid" bestempeld. 

Jolande Sap: Groene economie, waar gewoon geld mee valt te verdienen. Dat is natuurlijk de kern van het GroenLinks-beleid. Steeds meer bedrijven willen daar in mee gaan, maar de machthebbers nu in Den Haag en Europa werken niet mee.

e-Traction

Arjan Heinen van e-Traction vertelt dat in Zuid-Korea 2 % van het overheidsbudget gereserveerd is voor innovatieve bedrijven. Dat is de kant die we in Nederland ook op moeten. Daarnaast moet de overheid zorgen voor een gelijk speelveld, voor het bij elkaar brengen van duurzame productieketens, voor een voortrekkerstrol in het belonen van innovatie en vooral voor een standvastig te vertrouwen beleid. Dan kan Nederland ook de omslag maken naar een duurzame economie.

Een zij-uitstapje in Tiel

GroenLinks 2e Kamerlid Arjan el Fassed bezocht vrijdag 2 maart Tiel en de regio. Hij verving Ineke van Gent, die wegens ziekte verhinderd was.
Unal Sözen (GroenLinks lid Provinciale Staten) en Piet van Wijk (GroenLinks Tiel) hebben Arjan el Fassad met de trein opgehaald in Utrecht. In Culemborg stapten twee raadsleden uit die plaats en de trein ging verder naar Tiel. Onderweg werd geanimeerde gesproken over politiek in het algemeen, over vervoer, economie, regionale ontwikkeling en de invloed van landelijk beleid op lokale ontwikkelingen.

Uitgebreid de kansen en bedreigingen besproken van een nat  bedrijventerrein op Biezenburg. De provincie beslist hierover. Regionaal en lokaal zijn de effecten echter groot. Om verbreding van de A15 te voorkomen is het van groot belang dat veel meer vrachtverkeer over water en spoor gaat. Biezenburg biedt kansen voor een overslag van water-weg-spoor. Het biedt Medel meer mogelijkheden, verbetert de regionale economie en geeft werkgelegenheid.
Gelijkertijd, wie wil er aantasting van een landelijke polder en wie wil er zicht op kranen en hooggestapelde containers? GroenLinks wil absoluut niet dat er meer dan één locatie komt voor overslag. Overlast moet zoveel mogelijk geconcentreerd worden om het karakter van het Rivierenlandschap in stand te houden.

Om zowel de A15 te ontlasten als meer vrachtverkeer over spoor te laten gaan moet er i.p.v. een knip in de lijn Arnhem-Tiel een elektrisch dubbelspoor komen. Daarnaast extra spoor voor goederenvervoer richting het noorden. GroenLinks vindt dat het niet of/of maar en/en moet zijn. Investeer in rails en niet in asfalt dat was boodschap aan Arjan el Fassed.

Bewonersprotest A15

In Groessen en Boerenhoek zijn er bewonersacties tegen het tracé van de A15. Minister Schultz heeft besloten tot een tracé vlakbij bebouwing. De bewoners willen geen fijnstof, geluidsoverlast en natuurvernietiging. 

De GroenLinks delegatie bestond o.a. uit Jolande Sap, Tof Thissen  en Wouter van Eck (fractievoorzitter provincie Gelderland). Ook aan de overkant van het Pannerdensch kanaal, bij Groessen, kwamen GroenLinks politici zich op de hoogte stellen. Raadslid Frank Arbouw gaf aan de Lingewaardse kant uitleg over het mogelijke traject van de snelweg; Ilse van der Put sprak namens de verenigde bewonersgroepen over de impact op de omgeving. Zij verving Arry Buiks die door ziekte verhinderd was. Zij heeft wel een flessenpost achtergelaten.

Liesbeth van Tongeren hierover: "Jarenlang positief overleg vanuit de bewoners heeft niets opgeleverd. De minister heeft besloten tot een tracé, zelfs op grond van oude kaarten. Het is een slecht besluit van de minister en ik ga proberen hier vanuit de Tweede Kamer nog wat aan doen." 

Dutch Spirit

Jolande was bij Dutch Spirit, een Nijmeegs duurzaam kledingbedrijf. Een cradle to cradle bedrijf, dat prachtige kleding maakt. Rien Otto grote inspirator bij het bedrijf gaf uitleg en showde werkkleding en kostuums. Onder andere Barack Obama draagt hun pakken. Wie weet gaat Jolande zelf ook hun kleren dragen bij de eerstvolgende Algemene Beschouwingen.

Het Groene Hert in Nijmegen

In Nijmegen is sinds anderhalf jaar het Groene Hert actief. Een privaatpublieke samenwerking om zoveel mogelijk mensen te bereiken en advies te geven over energiebesparing.
Een winkel, op een A-locatie, waar iedereen makkelijk binnen kan lopen. Je kunt er terecht voor energiezuinige producten en advies over groen bouwen, wonen, ondernemen. Niet alleen voor particulieren, juist ook voor de bedrijven.

Borrelen met Sap

In het nieuwscafé van De Gelderlander in Villa Lux werd het bezoek aan Gelderland afgesloten met vraaggesprekken tussen Jolande Sap en Rob Jaspers rond het thema duurzaamheid. Natuurlijk interviewde Rob Jaspers ook Tof Thissen die geen burgemeester van Nijmegen is geworden.