De belangrijkste reden dat GroenLinks tegenstemde is onze zorg over de toekomst van het OV-net als geheel. Statenlid Wouter Witteveen licht toe: ‘De provincie zet steeds meer in op het vervangen van 'onrendabele' buslijnen door andere vormen van vervoer, het zogenaamde 'maatwerk'. Maatwerkvervoer kan van alles zijn, bijvoorbeeld een deelfietssysteem of een dorpsauto, en wordt voornamelijk aan de markt of aan vrijwilligersinitiatieven overgelaten.’
Toegankelijkheid voor iedereen
GroenLinks wilde graag samen met de andere partijen in Provinciale Staten en met Gedeputeerde Staten duidelijke voorwaarden vastleggen waaraan voldaan moet worden voordat een reguliere buslijn in maatwerk mag worden omgezet. Wouter: ‘We willen dat de provincie niet alleen de regie houdt over het reguliere openbaar vervoer, maar ook over het maatwerk, zodat er geen gaten in ons vervoerssysteem vallen. En we willen dat het maatwerk vervoer zo veel mogelijk toegankelijk is voor iedereen, dus ongeacht fysieke gesteldheid en portemonnee. Daarnaast vinden we dat belanghebbenden zoals gemeenten, maatschappelijke organisaties en een vertegenwoordiging van de reizigers veel meer bij de plannen betrokken moeten worden dan nu in de nota geregeld is.’
Lappendeken
Helaas was er, voornamelijk bij de coalitiepartijen, onvoldoende steun voor het GroenLinks-voorstel. Wouter: ‘Blijkbaar gaan die partijen ervan uit dat het vanzelf wel goed komt met het vervoer in onze provincie. Wij vrezen juist voor afbraak van het huidige busvervoer, met als vervanging een lappendeken aan verschillende vervoersvormen. Dan zijn aansluitingen, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor iedereen niet meer gegarandeerd. GroenLinks blijft pleiten voor snel, frequent, comfortabel, toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer. Voor elke Gelderlander. Ondanks dat de nota ook een aantal goede punten bevat, zoals een eerste stap naar emissievrij busvervoer en provincie-overstijgende samenwerking in het OV, voelden wij ons toch genoodzaakt om tegen te stemmen.’