Meer asfalt is wat GroenLinks betreft nooit de oplossing voor een mobiliteitsprobleem. Wij pleiten juist voor duurzame oplossingen gericht op een betere spreiding van mobiliteit over de dag, op het beperken van onnodige automobiliteit, en het stimuleren van alternatieve en duurzamere vormen van mobiliteit zoals de fiets. 

Over het dossier Rondweg Voorthuizen wordt al jarenlang gesproken en gestudeerd, maar dat heeft niet geleid tot een integrale en duurzame mobiliteitsoplossing. Het is een vorm van symptoombestrijding zonder de kern van het probleem, de hoeveelheid (vracht-) autoverkeer, aan te pakken. Het voorstel stuit bovendien op veel weerstand van de bevolking. Met name van mensen die gedwongen worden te verhuizen, en daarbij door de gemeente en provincie aan hun lot worden overgelaten. Voor anderen is de toename van geluidsoverlast en het gedwongen omrijden van fietsers (met name scholieren) onverteerbaar. Ook het aanleggen van een viaduct in het open landschap stuit op veel verzet.

Het inpassingsplan is vooral gericht op één doel: het zo snel mogelijk afwikkelen van automobiliteit. Langzaam verkeer (fietsers en landbouwverkeer) moet zich daar maar aan aanpassen.

GroenLinks is tegen dit inpassingsplan. Als de rondweg er dan toch komt, dan dient het zo goed mogelijk te worden ingepast. Daarom steun voor de amendementen om landbouwverkeer toe te laten op een deel van de rondweg, en voor een fietstunnel onder de rondweg door aan de Appelseweg. Verder roept GroenLinks de Gedeputeerde Staten op om de bezwaren en problemen van omwonenden serieus te nemen en met reële oplossingen voor hen te komen. En om in het vervolg met duurzame mobiliteitsoplossingen te komen.