“GroenLinks heeft van alle deelnemende partijen aan de provinciale verkiezingen in Gelderland de beste plannen voor de fiets." Dat blijkt uit een inventarisatie van de Fietsersbond. GroenLinks wordt op enige afstand gevolgd door D66 en de ChristenUnie. Bovendien beoordeelt de Fietsersbond het Gelderse GroenLinks-programma als het beste fietsprogramma in Nederland. Dat is een enorme opsteker voor alle fietsers!

Statenlid en kandidaat Wouter Witteveen: ‘Wij zijn er trots op dat ons verkiezingsprogramma, waar we samen met onze leden hard aan hebben gewerkt, zo goed wordt beoordeeld door de Fietsersbond. De fiets is voor GroenLinks een vanzelfsprekend en essentieel onderdeel van de duurzame mobiliteit van de toekomst, maar krijgt helaas nog lang niet altijd de ruimte en de aandacht die nodig is. Er moeten nog heel wat stappen gezet worden om van Gelderland fietsprovincie nummer één te maken. En daar gaan wij voor!’

Fietsen is een duurzame vorm van vervoer en dus goed in de strijd tegen klimaatverandering. Bovendien is fietsen gezond. GroenLinks neemt de fiets daarom meer dan serieus als volwaardig vervoermiddel in onze mobiliteit van de toekomst en als manier om gezond te recreëren. Daarnaast kunnen mensen door de razendsnelle ontwikkeling van de elektrische fiets tot steeds hogere leeftijd blijven fietsen en wordt de fiets steeds aantrekkelijker voor het woon-werkverkeer. De fietsinfrastructuur in Gelderland is hier nog niet voldoende op aangepast. Daarom investeert GroenLinks niet alleen in de aanleg van nog meer snelfietsroutes, maar ook in het aanpassen van bestaande fietspaden. Zo krijgen we een sluitend, comfortabel, snel en veilig Gelders fietsnetwerk in de hoogste versnelling.

GroenLinks wil meer snelfietsroutes met voorrang voor fietsers. Nieuwe autowegen mogen bestaande snelfietsroutes niet doorkruizen, zoals de Dorpensingel nu het Rijnwaalpad dreigt te doorkruisen bij Bemmel. GroenLinks wil ook dat de provincie de gemeentes actief gaat ondersteunen bij het moderniseren van gemeentelijke fietspaden en naadloze aansluiting van fietspaden op OV-knooppunten met ruim voldoende fietsenstallingen en oplaadpunten. En het moet makkelijker worden om de fiets mee te nemen in het OV. Ook verkeersveiligheid heeft natuurlijk onze aandacht. Het is belangrijk dat kinderen zo snel mogelijk leren zich veilig en zelfstandig in het verkeer te begeven. Gelderland gaat wat ons betreft aan de slag met een schoolverkeersveiligheidslabel, zoals negen andere provincies dat al doen.

De Fietsersbond kan het wat ons betreft niet duidelijker laten zien: voor iedereen die de fiets een warm hart toedraagt, 20 maart GroenLinks!

De landelijke Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma’s van alle partijen in alle provincies bekeken. Ze beoordelen GroenLinks Gelderland als een van de 2 beste verkiezingsprogramma’s van Nederland voor de fiets. Dit enorme compliment Fietsersbond voor verkiezingsprogramma als opsteker voor alle fietsers en fietsliefhebbers in Nederland.