Deze week stuurden vijf Nederlandse provincies waaronder Gelderland en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen een brandbrief aan staatssecretaris Van Veldhoven en haar Duitse collega. De eis is helder: meer en snellere treinen tussen Nederland en Duitsland. GroenLinks Gelderland ondersteunt deze eis van harte. Door verbetering van het treinverkeer kan het vlieg- en wegverkeer worden teruggedrongen.
Reizen per trein tussen Nederland en Duitsland moet veel vanzelfsprekender en sneller worden. Ook voor wat betreft het treinverkeer tussen Gelderland en Duitsland liggen er een aantal heldere eisen op tafel. De stoptrein Arnhem-Düsseldorf die sinds 2018 rijdt moet een definitieve vaste plek in de dienstregeling krijgen. Daarnaast moet het ticketsysteem op dit traject veel eenvoudiger om het de reiziger zo makkelijk mogelijk te maken om per trein de grens over te steken. GroenLinks Gelderland pleit ervoor dat de OV-chipkaart ook op het Duitse deel van het traject geldig wordt. Dat dit mogelijk is wordt al bewezen op het traject tussen Heerlen en Aken. Uiteraard moeten ook Duitse tickets geldig zijn op het Nederlandse deel van het traject.
Daarnaast moeten treinreizen van Amsterdam naar Berlijn via Gelderland veel sneller worden. Dit kan door, naast de bestaande ‘Berlijntrein’ die via onder andere Apeldoorn van Amsterdam naar Berlijn rijdt, een snellere verbinding in te stellen via Arnhem. Hiermee kan veel reistijd worden gewonnen. Pas dan is het spoorvervoer een serieus alternatief voor het vliegverkeer.
Gedeputeerde Openbaar Vervoer, Jan van der Meer: “In onze Visie voor een bereikbaar Gelderland’’ vormt personenvervoer over spoor voor lange afstanden één van de vijf bouwstenen om Gelderland ook in de toekomst bereikbaar te houden. Dat is bovendien goed voor het milieu. En dat vraagt ook om grenzeloze spoorverbindingen”.