Vorige week zijn Statenleden Celine Berserik en Charlotte de Roo op bezoek geweest bij Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG). Directeur-bestuurder Arjan Vriend gaf een rondleiding over het terrein en daarbij uitleg over de initiatieven die tot stand komen met behulp van SLG.

Ruim 10 duizend vrijwilligers helpen mee in het beheren en beplanten van het Gelderse landschap. Zo hebben ze dit jaar al 100 duizend bomen en struiken geplant. Daarnaast zijn er 85 klompenpaden gerealiseerd. GroenLinks ondersteunt deze initiatieven omdat ze cruciaal zijn voor het behoudt van landschapselementen en de biodiversiteit verbeteren. Bovendien profiteert de lokale economie en de boeren ervan dat sociale cohesie genereerd. Wanneer natuurgenieters over klompenpaden lopen en streekproducten afnemen van de boeren, krijgt de kringlooplandbouw een boost.

Ook natuureducatie krijgt volop de aandacht bij SLG. De fractie onderschrijft het belang van natuureducatie. Door immers de jeugd te laten spelen in de natuur en ervaring op te laten doen, raken ze ermee verbonden. Hierdoor zullen ze later beter met de natuur omgaan omdat ze er meer belang aan hechten. Maar ook voor volwassenen is natuureducatie noodzakelijk en aanwezig. Opdat kennis en kunde over ecosystemen er voor iedereen is.

GroenLinks staat achter natuurorganisaties en vrijwilligers die zich inzetten voor natuur en landschap. In het coalitieakkoord hebben we afgesproken dat: ‘er een ruimer budget komt voor natuureducatie voor jong en oud in onderwijs en voor natuurtoerisme. Bijvoorbeeld educatieve wandel- en fietsroutes die ook toegankelijk zijn voor burgers met een beperking. Natuurorganisaties worden gestimuleerd hier een actieve rol in te nemen. Vrijwilligers die zich inzetten voor natuur en landschap zijn onmisbaar. Ze ontwikkelen en beheren natuur en landschap en laten jong en oud de natuur beleven. Deze betrokkenheid moeten we stimuleren en verruimen.’. GroenLinks Gelderland zal er op toe zien dat het college van gedeputeerden gedegen invulling en uitvoering geeft aan het coalitieakkoord. We blijven alle Gelderse natuurorganisaties en vrijwilligers steunen.