GroenLinks heeft Jan van der Meer gevraagd om gedeputeerde namens de partij te zijn wanneer de partij onderdeel uit zal maken van Gedeputeerde Staten. Van der Meer heeft daarop positief gereageerd.

Van der Meer is momenteel wethouder in Eindhoven. Eerder vervulde hij deze functie acht jaar lang in Nijmegen. Daarvoor was hij raadslid in die stad. Ook was hij tijdens zijn wethouderschap vier jaar lid van het dagelijks bestuur van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen.

Fractievoorzitter Janet Duursma: “Wij dragen Jan met trots voor als kandidaat-gedeputeerde. Hij is een ervaren bestuurder, op portefeuilles die voor GroenLinks belangrijk zijn. Bovendien heeft hij een uitgebreid bestuurlijk netwerk in Gelderland. We zitten momenteel in een fase van de onderhandelingen dat we er vertrouwen in hebben er met de andere partijen uit te gaan komen. Dan moet je ook transparant zijn en laten zien met wie je wilt besturen.”

Van der Meer: “Natuurlijk is het moeilijk om afscheid te moeten nemen als wethouder in Eindhoven. Ik doe dat werk met veel plezier en heb daar de energietransitie een impuls kunnen geven. Maar om gedeputeerde te kunnen zijn in mijn thuisprovincie is natuurlijk een geweldige kans die ik graag met beide handen aangrijp. De provincie is voor GroenLinks een belangrijke bestuurslaag, omdat deze de sleutel in handen heeft op tal van terreinen die voor ons belangrijk zijn. En zeker in Gelderland liggen er nog volop kansen. Ik zou het fantastisch vinden om daar een positieve bijdrage aan te kunnen leveren. Het helpt ook dat we in Eindhoven met huidig fractievoorzitter Rik Thijs een uitstekend opvolger voor het wethouderschap hebben.”

De komende weken zullen de onderhandelingen nog voortduren. Duursma: “We zien met de onderhandelende partijen voldoende aanknopingspunten om tot een gedragen coalitieakkoord te komen, waarin thema’s als de energietransitie, natuurinclusieve landbouw, herstellen van de biodiversiteit en mobiliteit prominent aan bod komen. We zijn er nog niet, maar zien een positieve uitkomst met vertrouwen tegemoet.”