In de OV-visie is vastgelegd dat het openbaar vervoer in Gelderland meer vraaggericht in plaats van aanbodgericht gaat worden. Dus minder vaste lijnen en meer flexibele ov-systemen. Maar met nog maar zeven maanden te gaan tot de invoering van de nieuwe dienstregeling is nog onduidelijk hoe het openbaar vervoer in Gelderland er vanaf december concreet uit zal zien.
Elk jaar gaat half december een nieuwe dienstregeling openbaar vervoer in. Dit zal zoals gewoonlijk ook weer het geval zijn in december 2016. Maar deze keer is er meer aan de hand.....de eerste gevolgen van de invoering van de Gelderse OV-visie zullen merkbaar worden. Komt de invoering van de eerste fase van de OV-visie niet te vroeg? GroenLinks dient samen met SP, Partij voor de Dieren en 50PLUS een debatverzoek in voor de vergadering van de Commissie Bereikbaarheid, Openbaar Vervoer en Cultuur (BOC) van woensdag 11 mei.
De reiziger heeft het recht om tijdig te weten wat hem/haar in december te wachten staat. En de vervoersbedrijven beginnen normaal gesproken maanden van tevoren al met het maken van plannen voor de nieuwe dienstregeling en moeten nu dus al rekening houden met de veranderingen die de OV-visie met zich meebrengt. Maar Gedeputeerde Staten komt zeven maanden voor de ingang van de nieuwe dienstregeling nog niet veel verder dan een opsomming van de uitgangspunten van de OV-visie.
Vooral de invulling van het flexnet roept nog heel veel vragen en zorgen op. Het is nog onduidelijk welke bestaande ov-lijnen zullen blijven bestaan als onderdeel van het vastnet of stadsnet en welke zullen worden vervangen door nieuwe vormen van vervoer als onderdeel van het flexnet. Het flexnet dreigt een lappendeken te worden van verschillende vervoersconcepten waaronder waaronder belbusjes, dorpsauto's, leenfietsen en zelfs zelfrijdende auto's.
Maar is bijvoorbeeld een systeem van leenfietsen wel een onderdeel van 'openbaar vervoer'? Veel ouderen en mindervaliden zullen er immers geen gebruik van kunnen maken. En als buslijnen vervangen worden door zelfrijdende auto's of door belbusjes die worden bestuurd door vrijwilligers, wat betekent dat dan voor de werkgelegenheid voor buschauffeurs in Gelderland?
En voldoen de nieuwe vervoerssystemen wel aan de duurzaamheidseisen die wij aan openbaar vervoer stellen?
En hoe gaat er voor gezorgd worden dat de reiziger straks nog zijn weg kan vinden in een woud aan verschillende vervoersconcepten?
Zo veel onduidelijkheid vraagt om een openbaar debat over de vraag of we niet meer tijd moeten nemen om met elkaar te komen tot het Gelders ov-netwerk van de toekomst. Wat GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en 50PLUS betreft beginnen we daar woensdag 11 mei 2016 mee.