GroenLinks heeft drie zetels in Gelderland

Op woensdag 18 maart waren de Provinciale Statenverkiezingen. Een dag waar we met zijn allen een hele tijd naar toe geleefd hebben.

Het was een intensieve campagne, waarin menigeen het vuur uit de sloffen heeft gelopen, of zich de blaren op de tong heeft gedebateerd. Dat resulteerde erin dat maar liefst 44.279 Gelderlanders (5,7%) hun stem op ons hebben uitgebracht. Daarmee zijn we tot en met 2019 met drie zetels in de Staten vertegenwoordigd. Veel dank aan iedereen die op ons gestemd heeft! We gaan jullie vertrouwen meer dan waarmaken.

Helaas zijn we er ten opzichte van vier jaar geleden wel een zetel op achteruit gegaan. Toen trokken we aan het langste eind binnen onze lijstverbinding met de PvdA, ditmaal was het andersom. Zonder de lijstverbinding was de restzetel overigens naar de PVV gegaan. De zetelverdeling is nu als volgt: VVD 9, CDA 9, D66 7, PvdA 6, SP 6, PVV 5, CU 4, GL 3, SGP 3, PvdD 2, 50PLUS 1.

Op dinsdagmiddag 24 maart 2015 namen de zittende Statenleden afscheid. Op donderdag 26 maart 2016 werden de nieuwe leden geïnstalleerd.