Natuurgebieden hebben het erg lastig door de hoge stikstofuitstoot, en om de gebieden te beschermen zijn er afspraken gemaakt met veehouders over uitbreidingen. Veehouders mogen uitbreiden, onder de voorwaarde dat de stikstofuitstoot daalt of op zijn minst gelijk blijft, dat zou dan moeten gebeuren door middel van technische maatregelen zoals luchtwassers en mestvloeren. Nu blijkt dat beide maatregelen niet zo goed werken als werd aangenomen.Uit onderzoek blijkt dat luchtwassers veel minder ammoniak tegenhouden dan werd aangenomen, en de mestvloer die poep van urine scheidt blijkt ook minder effectief dan werd gedacht. Hierdoor is de uitstoot rond natuurgebieden toegenomen in plaats van afgenomen.

Doordat de natuurgebieden nog steeds zwaarder worden belast komt niet alleen de Gelderse natuur meer in gevaar, maar komt de manier van Gelderse vergunningverlening hierdoor ook recht tegenover de Europese regelgeving te staan. Deze eist dat nieuwe vergunningen, welke benodigd zijn voor deze uitbreidingen, niet ten koste van de natuur gaan, wat nu dus wel het geval blijkt te zijn uit dit onderzoek van het NRC.

Dat maakt dat de GroenLinks fractie wil stellen aan de Gedeputeerde Staten. Zo vraagt de fractie zich af hoe het provinciebestuur kijkt naar deze botsing met Europese regelgeving, welke maatregelen de GS ziet om dit te compenseren, of vergunningen nog ingetrokken kunnen worden, en hier schadeloosstellingen voor kunnen komen, en hoe de provincie om zal gaan met toekomstige vergunningsaanvragen.