GroenLinks Gelderland is er klaar voor! 22 fantastische kandidaten voor de provinciale staten en een prachtig programma! Lijsttrekker Janet Duursma is helder over haar ambitie: “De urgentie is hoog. We moeten enorm tempo maken met de energietransitie en natuur-inclusieve landbouw, om maar eens twee speerpunten te noemen. En GroenLinks wil die kar graag trekken, in het provinciebestuur.” Zaterdag 1 december stelden de ongeveer 80 aanwezige leden in Arnhem de Gelderse lijst en het programma vast.

Krachtige kandidaten

Een krachtige en evenwichtige lijst kwam uit het ledenreferendum: met op 2 en 5 de huidige Statenleden Frans Bruning en Wouter Witteveen, op 3 huidig Renkums fractievoorzitter Charlotte de Roo en op 6 oud-wethouder Maita van der Mark. Met nieuwe talenten Celine Berserik en Paul Smits op 4 en 7. De kandidaten komen uit de hele provincie, ongeveer evenveel mannen als vrouwen, jong en oud en heel verschillend qua achtergrond. Stuk voor stuk enorm betrokken. En eensgezind: ze willen aan de slag met het verkiezingsprogramma, samen met Gelderse inwoners die net als GroenLinks gaan voor een duurzame toekomst.

Ambitieus programma

Ook het verkiezingsprogramma is op 1 december vastgesteld. Diverse leden hadden amendementen ingediend waarover alle aanwezigen konden stemmen. Het resultaat: een programma met vooral heel veel groen. Een ding is duidelijk: het gaat GroenLinks allemaal veel te langzaam. Duursma: “De stikstofuitstoot moet fors naar beneden, evenals de CO2-uitstoot. We maken werk van behoud en ontwikkeling van natuur. Natuur-inclusieve en diervriendelijke landbouw heeft de toekomst. Ons doel is schoon en goed openbaar vervoer in de hele provincie. Uit water gaan we energie winnen en we stimuleren een schone economie met werk voor iedereen. We willen, net als zoveel mensen in Gelderland, dat er nu echt verandering komt. We staan klaar om te gaan besturen met eenieder die ook wil werken aan een mooi, sociaal een klimaatneutraal Gelderland.”

De infographic hieronder geeft de volledige top van de kandidatenlijst weer.