Mei 2013, - Evert Vermeulen, bestuursmedewerker GroenLinks Gelderland De ‘Interactief Gelderland’ is de nieuwsbrief die de Gelderse GroenLinks-afdelingen dichter bij elkaar moet brengen. De brief wordt verzorgd door het provinciale bestuur en bevat nieuws van provinciale zijde, maar vooral nieuws uit jullie eigen afdelingen. Stuur dus vooral inzendingen! De nieuwsbrief is bestemd voor actieve leden binnen GroenLinks Provincie Gelderland en zal in eerste instantie verstuurd worden naar bestuursleden en campagneleiders van de afdelingen van GroenLinks in Gelderland en wethouders, raadsleden en leden van de steunfractie. Deze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden.

Wij willen interactie op gang brengen tussen afdelingen onderling en tussen de afdelingen en het provinciaal bestuur. Op de verschenen nieuwsbrieven is positief gereageerd maar het aantal bijdragen van de afdelingen valt vooralsnog tegen. Omdat deze nieuwsbrief vooral bedoeld is om elkaar te informeren nog een keer een oproep aan alle afdelingen. Stuur stukken in die je in Interactief opgenomen wilt zien en waarmee je andere afdelingen wilt informeren. Stel je vragen en laat iedereen delen in je successen. Gebruik Interactief om elkaar op de hoogte te houden.

De verschijningsdatum van Interactief Gelderland is elke laatste vrijdag van de maand. De deadline voor het aanleveren van stukken is twee dagen daarvoor dus op woensdag.  De volgende verschijnt eind juni.

Nieuws uit de afdelingen

Afdeling Lingewaard

Op zaterdag 19 januari 2013 organiseerde GroenLinks Lingewaard met 'Theater boven Water' een interactieve theatershow rond de kanteling van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning).

De theatergroep verbeeldde wat de 'kanteling' inhoudt: hoe de WMO mensen aanspreekt op de mogelijkheden die zij hebben om actief deel te nemen aan onze samenleving. De werkvorm is terugspeeltheater: de acteurs spelen en zingen verhalen en ervaringen die aanwezigen in de zaal aangeven.

Het was een heel geslaagde middag. Aan te bevelen om een discussie over de kanteling van de WMO op gang te brengen. Wat het oplevert? Niet alleen een beter inzicht in wat de 'kanteling' van de WMO inhoudt, maar ook het (saamhorigheids)gevoel wat daarbij hoort.

Voor een verslag en foto's zie: http://lingewaard.groenlinks.nl/

Theater boven Water zal dit graag ook met andere afdelingen willen doen. Contact opnemen met Jacky van Leth (website: http://www.theaterbovenwater.nl/index.html)

Voor meer info kunnen mensen contact opnemen met Frank Arbouw, organisator en raadslid GroenLinks Lingewaard: 06 - 41758235, e-mail: frankarbouw.gl@gmail.com

Er is ook een rapport van de bevindingen beschikbaar: http://lingewaard.groenlinks.nl/files/Rapport%20Keukentafelshow%2014apr2013.pdf

Afdeling Renkum

In de aanloop naar de verkiezingen van de gemeenteraad in maart 2014 gaat GroenLinks Renkum aan de slag met drie speerpunten. De speerpunten van GroenLinks Renkum zijn groen en sociaal:

1. Eigen Kracht in Renkum

In tijden van bezuinigingen willen we onze ogen niet sluiten voor degenen met een krappe beurs, een lichamelijke of psychische beperking. GroenLinks heeft ijzersterke ideeën om het sociale beleid in onze gemeente verder te verbeteren. Met betere, goedkopere zorg. Door de zorgverlening beter te organiseren. En door initiatieven van mensen zelf te stimuleren. We willen hiertoe Eigen Kracht Conferenties ondersteunen. Met inwoners willen we plannen hiervoor verder uitwerken.

2. Natuur in goede handen

De natuur in Renkum is ons groene kapitaal. Natuur betekent gezondheid, welzijn en woongenot. Deze campagne willen we aan de slag met tijdelijk groen: het opfleuren van bijvoorbeeld braakliggende terreinen. Verder willen we experimenteren met een Opzoomerdag, waarbij enthousiastelingen in de eigen buurt aan de slag gaan met het openbare groen.

3. Groene Dynamo voor duurzaamheid

De toekomst is er een van duurzame energie en economie. In onze gemeente willen we duurzaam ondernemerschap verder stimuleren. We brengen de Groene Dynamo in beweging! Bijvoorbeeld in recreatie en toerisme. Bijvoorbeeld de avond over zonnepanelen die we hierboven beschreven, past ook heel goed in dit speerpunt.

Afdeling Aalten, Dinxperlo en Bredevoort

Progressieve Partij start voorbereiding verkiezingen

Op 19 maart 2014 zijn er weer verkiezingen voor de gemeenteraad. De Progressieve Partij, waarin ook GroenLinksers zijn vertegenwoordigd, is actief in Aalten, Dinxperlo, Bredevoort en de buurtschappen en wil weer een gooi doen naar zoveel mogelijk zetels. “Immers juist in deze tijd is een krachtig sociaal en groen geluid heel erg nodig” aldus het bestuur.

Direct na Koninginnedag hebben de progressieven zo’n 80 organisaties, instellingen en verenigingen een vragenlijst gestuurd. Daarop kunnen de organisaties aangeven wat zij belangrijk vinden voor de komende vier jaar.

“En dan gaat het om echte keuzes”, volgens fractievoorzitter Joop Wikkerink. “De bezuinigingen, kortingen en schrappen van voorzieningen vanuit Den Haag zijn de komende jaren zo enorm, dat realiseert zich bijna niemand”. “Dus het gaat niet meer om mooie wensenlijstje maar puur om rechtvaardige verdeling van de schaarste. En dan hopen wij dat iedereen beseft dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Nog meer dan nu het geval is. Het gaat domweg over de vraag of er nog huishoudelijke hulp, dagbesteding of beschut werk is voor mensen die niet meer zo goed kunnen meekomen. Het gaat om de vraag of er voor onze kleinkinderen nog frisse lucht en natuur is. Daarvoor vragen wij een hogere bijdrage aan wie het kan betalen. In ruil daarvoor willen wij voor de mensen meer zeggenschap, meer eigen verantwoordelijkheid en een slagvaardige ondernemende overheid”.

De vragenlijst is een eerste stap. Ook geïnteresseerde individuen kunnen de enquête invullen en terugsturen. Hij is te vinden op www.progressieve-partij.nl

Nieuws uit de provincie

In de provinciale ledenvergadering zijn de volgende leden in het bestuur ge- of herkozen. Lees het verslag van de laatste PLV

Het bestuur van Gelderland

Voorzitter: Hanno Krijsman, hannokrijgsman@gmail.com
Secretaris / Penningmeester: Gerrit Smit, groenlinksgelderland@xs4all.nl
Bestuurslid: Irene Korff, irenekorff@gmail.com
Bestuurslid: Cees anker, ceestiel@hotmail.com
Aspirant-bestuurslid: Ron Oei, gtroei@gmail.com
Aspirant-bestuurslid: Jelle Wierda, jjwierda@planet.nl

De partijraadsleden van Gelderland

Op de PLV van 2 februari 2013 zijn de volgende personen verkozen tot de Partijraad:

1. Tim Endeveld,  Velp, tim_endeveld@hotmail.com,

2. Frans Langeveld, Doetinchem, fhtlangeveld@gmail.com,

3. Louis de Mast,  Nijmegen, louisdemast@gmail.com,

4. Jan Ruijssenaars, Nijmegen, janruyssenaars@live.nl

Opvolgers voor de partijraad zijn:
a. Margreet van Loenen, Ede,
margreetvanloenen@hotmail.com,

b. Mike van der Kolk, Beuningen, mikevanderkolk@tele2.nl

De afdelingen Nijmegen/Arnhem en Wageningen/Ede hebben ook statutair leden voor de partijraad:
Nijmegen/Arnhem/Overbetuwe:

5. Thijs van den Broek, Nijmegen, thijsbro@gmail.com,

6. Nynke de Jong, Nijmegen, ndejong@gmail.com,

7. Gert de Jong, Arnhem, dejong.gp@gmail.com

Ede\Wageningen\Renkum:

8. Folchert van Dijken, Renkum, f.r.van.dijken@planet.nl

Voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen

Er moet nog heel wat gebeuren voor de komende verkiezingen. Een aantal dingen zijn al in gang gezet. Een compleet overzicht van activiteiten uitgezet in de tijd is te vinden op GLWeb. Naast allerlei voorbeelden is daar ook allerlei bruikbare informatie te vinden.

Lokaal verkiezingsprogramma: tips en aanvullingen op Basisprogramma

Als het goed is zijn alle afdelingen begonnen met het schrijven van het lokale programma? Maak gebruik van het materiaal:

•      De redactie van het Basisprogramma biedt een overzicht van tips voor en valkuilen bij het schrijven van het lokale programma. Dit naar aanleiding van de workshop 'Basisprogramma klaar, wat kun je er mee?' Het is interessant voor programmacommissies, maar ook voor besturen en de campagneleiders, want één belangrijke tip is om leden maar ook huis-aan-huis input voor het programma te vragen. Ook dat is campagne! Zie "Huis-aan-huis enquête-onderzoek" (bijlage 3, pag. 28 van het Basiscampagneplan).
  •      De financiële paragraaf van het Basisprogramma komt beschikbaar tussen 21 en 24 mei.
  •     Op GLweb verzamelen we voorbeelden van hoe afdelingen leden/inwoners bij het schrijven betrekken.
  •     Op GLweb vind je informatie voor lokale programma's van maatschappelijke organisaties zoals bijv. het COC.

Nieuws uit het land

Belangrijk voor campagneleiders!

Op zondag 21 april 2013 was er een bijeenkomst voor lokale campagneleiders. Daar bespraken ze met ongeveer 45 campagneleiders de hoofdboodschap, themakeuzes en focus in de campagne. Ze wisselden daarnaast ervaringen uit over huis-aan-huis campagnevoeren, vrijwilligersbeleid en het delen van successen. De bijeenkomst had een hoge informatiedichtheid!

Op zondag 16 juni organiseren GroenLinks een tweede bijeenkomst voor campagneleiders waarin de middelen van de campagne centraal staan.

Deze bijeenkomst is een vervolg op de bijeenkomst van 21 april. Toen werd de strategie, hoofdboodschap en themakeuze besproken. Een verslag van 21 april vind je op GL-web.

Op 22 mei besluit het partijbestuur over de prioriteiten en hoofdlijnen van de campagne. Daarna wordt dit geconcretiseerd in plannen voor

•        permanente campagne
  •        gemeenteraad
  •        de Europese campagne.

Op de bijeenkomst op 16 juni wordt besproken wat de stand van zaken is wat betreft de campagne, waarbij het specifiek gaat over de middelen. Het partijbestuur besluit begin juli over dit onderdeel van het campagneplan, dus het is de perfecte timing om jullie input nog te verwerken.

Het programma op hoofdlijnen is als volgt:

•          Een presentatie van Wijnand Duyvendak & bespreking concrete vragen en dilemma's. Over de soort middelen. Met aandacht voor de kosten, timing en distributie.
  •          Communicatie in de campagne en hoe je deze dicht bij mensen trekt.

Een uitgebreid programma volgt. Heb je een suggestie voor een onderwerp dat je aan bod wilt laten komen? Laat het weten aan Cerian van Gestel.

Tijden: Reken op start rond 11.00u (met inloop tevoren) en een slot rond 15.30, met daarna een borrel.
Het is mogelijk om later aan te schuiven of eerder weg te gaan. Mocht je niet kunnen komen dan kun je achteraf via GLweb het verslag van de bijeenkomst nalezen.

Aanmelden kan via een formulier op GL-Web
Het is fijn als je dit uiterlijk 6 juni invult, in verband met de catering.

Hebben jullie ook een leuke actie gepland? Een gezellige bijeenkomst? Gebruik deze nieuwsbrief als reclamebord. Misschien kan er samenwerking ontstaan met een naburig afdeling of de provinciale afdeling en wellicht kun je een grotere opkomst verwachten. Dat is altijd positief!
Tot de volgende Interactief Gelderland!
Namens GroenLinks Gelderland,
Evert Vermeulen, bestuursmedewerker GroenLinks Gelderland
Contact: Evert Vermeulen, bestuursmedewerker GroenLinks Gelderland is bereikbaar op:
Vrijdag van 10.00 uur tot 14.00 uur
Tel: 026 - 359 94 58 of 06-48 123 668
E-mail: groenlinks@ps.gelderland.nl
Bezoekadres: Huis der Provincie, Kamer 0.16, Markt 11, 6811 CG Arnhem
Postadres: Postbus 9090, 6800 GX Arnhem
PS. Stuur kopij voor de volgende Interactief Gelderland naar groenlinks@ps.gelderland.nl
Afmelden voor deze nieuwsbrief kan door even te mailen. Dat kan wel betekenen dat u mogelijk belangrijke informatie mist.
Deze nieuwsbrief is ook geplaatst op de provinciale website en is te lezen via de link “Interactief Gelderland” onder het kopje “Bestuur”.