November 2013, - Evert Vermeulen, bestuursmedewerker GroenLinks Gelderland - Provinciale Leden Vergadering Gelderland 30 november, Coehoorn Arnhem - Ad hoc campagneteam Gelderland - Partijraad - Lingewaard: een bloemrijk bijenlint

De ‘Interactief Gelderland’ is de nieuwsbrief die de Gelderse GroenLinks-afdelingen dichter bij elkaar moet brengen. De brief wordt verzorgd door het provinciale bestuur en bevat nieuws van provinciale zijde, maar vooral nieuws uit jullie eigen afdelingen. Stuur dus vooral inzendingen! De nieuwsbrief is bestemd voor actieve leden binnen GroenLinks Provincie Gelderland en zal in eerste instantie verstuurd worden naar bestuursleden en campagneleiders van de afdelingen van GroenLinks in Gelderland en wethouders, raadsleden en leden van de steunfractie. Deze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden.

De verschijningsdatum van Interactief Gelderland is elke laatste vrijdag van de maand. De deadline voor het aanleveren van stukken is twee dagen daarvoor dus op woensdag. De volgende verschijnt eind januari

Nieuws uit de provincie

Voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen

Ad hoc campagneteam provincie Gelderland

Het idee van deze ad hoc werkgroep is ontstaan naar aanleiding van de geslaagde werkbijeenkomst die het provinciaal bestuur organiseerde samen met het landelijk campagneteam op donderdag 19 september, waarin samen met vertegenwoordigers uit de lokale afdelingen van Gelderland de campagne handen en voeten werd gegeven. Initiatiefneemster was Harriët Tiemens. Zij vindt dat er meer moet gebeuren en er vanuit Gelderland initiatieven gestimuleerd en gecoördineerd moeten worden richting gemeenteraadsverkiezingen van 2014.

Het campagneteam bestaat uit: Guido van Vulpen (GL Wageningen), Renske Waardenburg (Statenlid Gelderland), Harriët Tiemens (wethouder GL Rheden), Stefan Nijhuis (GL Berkelland) en Evert Vermeulen (bestuursondersteuner Gelderland).

Het idee is, bij de leden van het campagneteam, om naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 toe ondersteuning te bieden aan de lokale campagnes. Het campagneteam wil overkoepelende zaken organiseren op regionaal gebied met meerdere afdelingen.

Een voorwaarde daarvoor is dat we op de hoogte moeten zijn van de lokale stand van zaken. Wij willen graag door de lokale afdelingen op de hoogte gehouden worden van hun activiteiten richting de verkiezingen en willen we weten wie de campagneleiders zijn. Daarvoor hebben we Gelderland opgeknipt en zijn de volgende personen contactpersonen. Stefan Nijhuis doet de Achterhoek, Guido van Vulpen doet rivierengebied en NW Veluwe, Harriët Tiemens doet de Stedendriehoek en NO-Veluwe en Renske Waardenburg de regio Arnhem/Nijmegen.

Er is een facebookgroep van campagneleiders. Gelderland heeft ook een facebookpagina en die willen we intensiever gaan gebruiken.

Guido van Vulpen geeft aan dat de planning is van landelijk om op korte termijn 4 zaterdagen te gaan canvassen in een huis-aan-huis campagne. Wij vinden het een goed idee dat de menskracht uit diverse dorpen gezamenlijk wordt ingezet om gezamenlijk te gaan canvassen en van dorp naar dorp te trekken.

Wellicht is het ook een goed idee om een standaardmotie te maken rond de drie verkiezingsthema’s: zorg, sociaal en zonne-energie. Bij het laatste thema bijvoorbeeld aan zonnepanelen op scholen als thema. Slogan kan ook zijn bij zonnepanelen: Zoek daken in de buurt. We moeten daarbij ook ludieke acties bedenken. Leuke dingen doen en zaken binnenhalen.

Verder hebben we het idee om iets te maken dat als symbool kan dienen voor Gelderland en wat door de provincie heen kan gaan. Wie daarover ideeën heeft kan dat aan ons doorgeven.

Geef ideeën en informatie door aan: groenlinks@ps.gelderland.nl

Provinciale LedenVergadering Gelderland

met bestuursverkiezing en voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen en GroenLinks congres

PLV GroenLinks, afdeling Gelderland

Tijdstip

Zaterdag 30 november 2013, 9.30-15.30 uur

Zalencentrum De Coehoorn

Coehoornstraat 17

Arnhem (5 minuten lopen vanaf Arnhem Centraal)

9.30  uur              Inloop met koffie

10.00 uur              Opening

10.15 uur              Het Partijbestuur aan het woord

11.00 uur              Een open gesprek met het Partijbestuur

12.00 uur              Verkiezing van een afdelingsbestuur

12.30 uur              Informatie uit de Fractie

13.00 uur              Pauze met soep en broodjes

13.45 uur              Workshops Congres en gemeenteraadsverkiezingen met o.a. Tineke Strik, voorzitter Programmacommissie Europese verkiezingen.

15.30 uur              Afsluiting

Na afloop is er nog een informeel samenzijn met een limo of een borrel.

Nieuws uit Lingewaard

In de raadsvergadering van 19 september stemde vrijwel de volledige raad in met het initiatiefvoorstel van GroenLinks 'Een bij hoort erbij'. Burgemeester De Vreeze en Eric Blankert, voorzitter van de imkersvereniging Oost Betuwe, tekenden het convenant. Lianne Duiven: 'Een bloemrijk bijenlint door Lingewaard kan bijen helpen aan te sterken.

Tuinders, bloemen- en fruittelers weten het: de mens kan niet zonder de honingbij. Zonder bijen geen bloemen, geen groente en geen fruit. Een groot economisch belang dus. Helaas is er de laatste jaren steeds meer bijensterfte. Dit komt onder andere door gebruik van bestrijdingsmiddelen en gebrek aan stuifmeel en nestgelegenheid.

Samen met de imkersvereniging bedacht GroenLinks een actieplan om in Lingewaard de biodiversiteit te bevorderen en daarmee de bijenstand te verbeteren. Bermen en tijdelijk braakliggende terreinen inzaaien met bloemenmengsels, verminderen van insecticidengebruik en het aanleggen van insectenhotels zijn onderdeel van het plan. Dat blijkt niet eens meer te hoeven kosten dan regulier groenbeheer. Als ook bewoners helpen met bij- en vlindervriendelijke planten in de tuin, niet teveel verharding, geen gif gebruiken en een bijenhotel plaatsen, ontstaat er een mooi bijenlint door Lingewaard.

Een grote meerderheid van de raad schaarde zich achter het plan 'Een bij hoort erbij in Lingewaard', dat tijdens de raadsvergadering getekend werd door de burgemeester en de voorzitter van de imkersvereniging Oost Betuwe.

Zie ook: www.bijenlint.nl en www.ted.com/talks/marla_spivak_why_bees_are_disappearing

Nieuws uit het land

Partijraad

Op zaterdag 5 oktober kwam de Partijraad bijeen. Er werd op dit forum van lokale vertegenwoordigers gediscussieerd over het thema zorg: wat zijn voor GroenLinks de kernpunten op dit thema? En tot welke standpunten over de kwaliteit van zorg, preventie en de kosten van de zorg leidt dit vervolgens? Boeiende materie die het hart van het GroenLinkse gedachtegoed raakt! Zorg is naast werk en duurzame energie een belangrijk thema in onze komende verkiezingscampagne. Het Netwerk Zorg gaat met de input van de partijraad aan de slag om een kernachtige visie te formuleren.

Ook werd met senatoren Tof Thissen en Ruard Ganzevoort de degens gekruist over de rol van onze partij in de onderhandelingen met het kabinet. Het was een geruststelling te horen dat GroenLinks zich niet voor een overkoepelend akkoord á la het Lenteakkoord laat strikken. In plaats daarvan zal er hooguit op losse onderdelen steun worden geboden, zonder verantwoordelijkheid te dragen voor de rest van het beleid. Ook zal er met niets in worden gestemd, waar de leden zich niet (per referendum) achter hebben geschaard. Dit inhoudelijk gedeelte is inmiddels door de realiteit ingehaald.

Tot slot werd een nieuw partijraadsbestuur verkozen. Zij zullen de partijraad leiden in zijn vermoedelijk laatste periode, waarin deze plaats zal maken voor een nieuwe structuur van ledeninbreng. Voor alle info over de partijraad en het nieuwe bestuur, zie http://organisatie.groenlinks.nl/partijraad

Namens de provincie Gelderland zitten Tim Endeveld, Frans Langeveld, Jan Ruijssenaers en Louis de Mast in de partijraad. Zij krijgen graag input van de Gelderse leden. Het nieuwe partijbestuur bepaalt de agenda voor de volgende keer. Wil je meedenken of jouw provinciale partijraadsleden van input voorzien; mail dan naar louisdemast@gmail.com

GL-web en Aktiviteitenkalender

Op GL-web vind je de ‘Aktiviteitenkalender 2013’. Deze jaarkalender is bedoeld om je te helpen met het plannen van de activiteiten in 2013. In de lijst zie je diverse activiteiten. Sommige zijn meer geschikt voor de fractie om op te pakken, andere voor het bestuur of de afdeling als geheel.
Print de jaarkalender als PDF (versie maart 2013).

Daar vind je ook een selectie van actiesuggesties voor 2013, die zich in het verleden bewezen hebben. Het complete overzicht van actiesuggesties vind je in de actiebank.

Ga voor meer informatie, achtergronden, ideeën etc. voor de voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen 2014 naar GL-web!

Wij willen interactie op gang brengen tussen afdelingen onderling en tussen de afdelingen en het provinciaal bestuur. Op de verschenen nieuwsbrieven is positief gereageerd maar het aantal bijdragen van de afdelingen valt vooralsnog tegen. Omdat deze nieuwsbrief vooral bedoeld is om elkaar te informeren nog een keer een oproep aan alle afdelingen. Stuur stukken in die je in Interactief opgenomen wilt zien en waarmee je andere afdelingen wilt informeren. Stel je vragen en laat iedereen delen in je successen. Gebruik Interactief om elkaar op de hoogte te houden.

Hebben jullie ook een leuke actie gepland? Een gezellige bijeenkomst? Gebruik deze nieuwsbrief als reclamebord. Misschien kan er samenwerking ontstaan met een naburig afdeling of de provinciale afdeling en wellicht kun je een grotere opkomst verwachten. Dat is altijd positief!

Tot de volgende Interactief Gelderland!

Namens GroenLinks Gelderland,

Evert Vermeulen, bestuursmedewerker GroenLinks Gelderland

Contact: Evert Vermeulen, bestuursmedewerker GroenLinks Gelderland is bereikbaar op:

Vrijdag van 10.00 uur tot 14.00 uur

Tel: 026 - 359 94 58 of 06-48 123 668

E-mail: groenlinks@ps.gelderland.nl

Bezoekadres: Huis der Provincie, Kamer 0.16, Markt 11, 6811 CG Arnhem

Postadres: Postbus 9090, 6800 GX Arnhem

PS. Stuur kopij voor de volgende Interactief Gelderland naar groenlinks@ps.gelderland.nl

Afmelden voor deze nieuwsbrief kan door even te mailen. Dat kan wel betekenen dat u mogelijk belangrijke informatie mist.

Deze nieuwsbrief is ook geplaatst op de provinciale website en is te lezen via de link “Interactief Gelderland” onder het kopje “Bestuur”.