GroenLinks Gelderland roept alle Gelderlanders op vandaag nog de zienswijze te ondertekenen tegen de laagvliegroutes en de openstelling van Lelystad Airport per 1 april 2020. https://www.zienswijzelelystadairport.nl/

Het is de hoogste tijd voor een andere wijze van vervoer door Europa. GroenLinks pleit al langer voor een uitgebreid net van hogesnelheidstreinen door Europa. Van Stockholm naar Madrid en van Londen naar Istanboel. Dan is een alternatief mogelijk voor al die korte vliegreizen door Europa. Alleen zo kan het vliegveld in Lelystad zo klein blijven als het nu is. Alleen zo kan de overlast kleiner worden voor mens en natuur in plaats van groter.

In Gelderland kiest GroenLinks voor:

• het verbeteren en uitbreiden van het openbaar vervoer, zowel de bus als de trein,

• een net van goede fietspaden door de hele provincie en

• het stimuleren van elektrische rijden.

Op landelijke schaal willen we belastingen op vliegtuigvervoer, krimp van luchthavens en het vliegverkeer en versterken van de Europese treinverbindingen. Het is tijd dat het kabinet hiervoor samenwerking zoekt in Europa, binnen en buiten de Europese Unie.

En daarom willen we dat het kabinet stopt met de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport. Daarom vragen we alle Gelderlanders zich uit te spreken via de zienswijze opgesteld door de samenwerkende actiegroepen. Ga naar https://www.zienswijzelelystadairport.nl/ en teken de zienswijze voor 21 februari 23.59 u. Laat weten dat de laagvliegroutes onbespreekbaar zijn en Lelystad Airport onnodig is omdat we kiezen voor beter en goedkoper openbaar vervoer, meer hogesnelheidstreinen en een eerlijke prijs voor vliegen.

Janet Duursma

Lijsttrekker GroenLinks Gelderland