Provinciaal geld
Guus van Kleef geeft informatie over de financiën van de publieke omroep, waarvan het grootste gedeelte een Rijksbijdrage is, maar ook nog een substantieel deel vanuit de provincie komt. Het geld van de provincie is bedoeld om de regionale identiteit te versterken en een klein deel daarvan voor de samenwerking met de lokale omroepen.
Het bereik van Omroep Gelderland
De Omroep zet in op radio, televisie en steeds meer op internet. Radio en televisie bedienen vooral de oudere luisteraar (59 jaar) en kijker (50 jaar). Er kijken 300.000 mensen per dag naar TV Gelderland. Luisteraars van Radio Gelderland hebben vertegenwoordigen toch een groot marktaandeel van 10% in Nederland.
Internet heeft diverse modaliteiten: website (7 miljoen bezoekers per jaar), app (7,5 miljoen per jaar) en facebook. YouTube wordt steeds belangrijker.
Regionale identiteit
Er worden veel regionale producties gemaakt in samenwerking met lokale/regionale organisatie: Buitengewoon (natuur), Gelderland Helpt (multimodaal platform waar mensen hulp vragen of geven: naoberschap), Zomer in Gelderland (ontmoeting tussen en met inwoners), Dorpshuis van het jaar en Ridders van Gelre (Gelderse historie).
Regionale identiteit en samenwerking
Voor de provincie is het belangrijk, naast de versterking van de regionale identiteit om verder in te zetten op samenwerking met lokale partners bv. Regio 8 uit Ulft. Er worden mensen van Omroep Gelderland gedetacheerd bij lokale omroepen bv. Tiel, Ulft en Nunspeet om de lokale journalistiek te versterken en is met name gericht op onlineactiviteiten.
Wit personeelsbestand
De opbouw van het personeel is nog erg wit. Het aandeel vrouwen gaat nog wel, maar er zijn erg weinig migranten werkzaam bij Omroep Gelderland.
De bezoekers geven Omroep Gelderland een 7,8 op betrouwbaarheid.
Toekomst positief
Ondanks de bezuinigingen van 2017 van 15%, wat zonder gedwongen ontslagen kon, ziet de toekomst er redelijk goed uit. De grootste zorg blijft echter de toekomst van de regionale journalistiek.