Bewustwording door klimaatparagraaf bij beleidstukken

Voortaan zijn alle beleidstukken van de provincie voorzien van een speciale klimaatparagraaf. Hiermee blijven de Statenleden bewust van de impact op het klimaat die nieuwe plannen hebben. De motie hierover van GroenLinks, CDA, D66, SP, PvdA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en 50plus is met overweldigende meerderheid aangenomen.

De provincie heeft zich tot doel gesteld om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Er moet een uitzonderlijk grote inspanning worden geleverd om de in gang gezette klimaatverandering te beperken tot een niveau waarbij geen ernstige gevolgen voor de mensheid optreden.

Klimaatparagraaf

Het toevoegen van een klimaatparagraaf aan beleidsvoorstellen helpt hierbij door inzicht te geven in de gevolgen van beslissingen. Regelmatig is het mogelijk om bewust te kiezen voor een klimaatvriendelijke maatregel. Zo is er nu al veel aandacht voor energiebesparing bij de renovatie van het huis der provincie.

Grootste uitdaging

De klimaatproblematiek is de grootste uitdaging voor de komende jaren. Iedere overheid moet daarom doen wat ze kan om bij te dragen aan de oplossing. De Provinciale Staten van Gelderland wil hiermee het goede voorbeeld geven, en de bewustwording versterken van de klimaatproblematiek. Vrijwel alle partijen stemden voor de motie.