Update: Het college heeft als antwoord op onze schriftelijke vragen samen met de SP over dit onderwerp aangegeven het eens te zijn met GroenLinks dat het verbod op varend ontgassen geen papieren werkelijkheid mag worden. De provincie zet in op landelijke coördinatie van de bouw van ontgassingsinstallaties. Een voorwaarde hiervoor is sluitend toezicht en handhaving met passende sancties, zo stelt de provincie. Anders zal de markt geen heil zien in de bouw van ontgassingsinstallaties en blijven mens en natuur met de gezondheidsschade achter.

De giftige dampen die binnenvaartschepen lozen bij het ontgassen, bedreigen de gezondheid van onze leefomgeving: het milieu raakt verontreinigd en omwonenden kunnen ernstig ziek worden. Een sluipmoordenaar voor de nietsvermoedende burger. Vanaf 1 juli geldt daarom een verbod op varend ontgassen. Vanaf dan mag ontgassen alleen nog bij ontgassingsinstallaties, maar die zijn er nog lang niet genoeg. 

Er zijn nu al verontrustende berichten van trucs om het komende verbod te omzeilen. De echte inhoud van schepen wordt verhuld door de vrachtbrief aan te laten passen, zogenaamd ‘omkatten’. De Inspectie Leefomgeving en Transport geeft aan dit niet volledig te kunnen controleren. Daarmee dreigen het verbod en de gezondheidswinsten een papieren werkelijkheid te worden. Onaanvaardbaar, vindt GroenLinks. Het niet naleven van het verbod is het miskennen van de gezondheid van omwonenden en het milieu. 

Ontgassingsinstallaties, waar schepen de giftige stoffen veilig kunnen lozen, zijn er nu nog te weinig. Daar moet versneld op ingezet worden. Zo niet door de installatiebedrijven, dan door de provincie zelf. In de tussentijd blijft handhaving van het verbod een prioriteit. Ook hier is een stevige aanpak van de provincie nodig om de gezondheid van mens en natuur te waarborgen.