GroenLinks wil antwoorden van GS op de problemen die ontstaan zijn in de Stadsregio bij de overgang naar het nieuwe systeem. Zo is het callcenter van Avan bijvoorbeeld slecht bereikbaar waardoor het klanten niet lukte om een rit te reserveren en ook de uitvoering van de bestelde ritten ging niet altijd goed.

GroenLinks wil ook weten of de provincie de meerkosten voor de rit van een reiziger in rolstoel met 'gewone OV-pas' niet meer wil vergoeden en deze reizigers probeert door te verwijzen naar het wmo-vervoer. En hoe dit zich verhoudt tot de afspraken die met de gemeenten zijn gemaakt en de ambities van de provincie om zo veel mogelijk reizigers met een beperking zelfstandig met het OV te laten reizen.

Op 1 september jl. is onder de naam Avan het 'nieuwe systeem' van aanvullend vervoer/basismobiliteit, dat de provincie samen met de regio's via samenwerkingsovereenkomsten heeft vastgesteld, van start gegaan in de Stadsregio. De andere Gelderse regio's volgen op 1 januari. Men kan in de Stadsregio spreken van een valse start want de overgang naar het nieuwe systeem verloopt allesbehalve vlekkeloos.

Verder wil GroenLinks graag weten wat de provincie gedaan heeft om de reizigers te informeren over de wijzigingen en waar/of dit beter kan als het nieuwe systeem ingaat op 1 januari in de andere Gelderse regio's.