• GroenLinks in merendeel tegen onderzoek Vrijheidssmuseum • GroenLinks wil N345 rondweg Voorst duurzaam veilig • GroenLinks: Geen 15 miljoen voor turbo-ruilverkaveling, risico voor provincie te groot • GroenLinks: Basismobiliteit moet betaalbaar en bereikbaar blijven
GroenLinks in merendeel tegen onderzoek Vrijheidsmuseum
De concrete plannen hebben de Staten pas op 31 oktober ontvangen, zegt Renske Waardenburg, Statenlid GroenLinks. We moeten ons niet laten dwingen door het grote geld (Vfonds). Aandacht voor het onderwerp is wel belangrijk evenals de aansluiting bij de Liberation Route. GroenLinks heeft echter ook kritiekpunten. Als eerste de beperktheid van het cultuurbudget waar nu een grote eter in de toch al kleine ruif bijkomt. Waarom niet de kleine regionale musea versterken? Is het verantwoord om in de huidige tijd hier zoveel geld aan te geven? Er ligt nu geen integraal plan waarin de relatie wordt weergegeven tussen het nieuwe vrijheidsmuseum en de regionale musea. Bovendien is er nauwelijks interesse voor de creatieve ondernemers in het VASIM-gebouw. GroenLinks is niet overtuigd van de voorgesteld plannen. Het merendeel van de fractie heeft geen vertrouwen in nader onderzoek.
N345 rondweg Voorst duurzaam veilig
Bij het ‘Inpassingsplan N345 rondweg Voorst' geeft Nelson Verheul, Statenlid GroenLinks, aan niet in te stemmen met het plan. Probleem wordt met het voorliggende voorstel verschoven in tijd en plaats, dat is tijdens de hoorzitting ook wel gebleken. GroenLinks wil wel meedenken aan een oplossing voor de verkeersveiligheid. Als er een weg wordt aangelegd moet dat ook goed gebeuren, rekening houdend met de aanwonenden. Hij diendt met CU,SGP, PvdD, SP, 50PLUS een motie in om te onderzoeken of de rondweg ten noorden van de rotonde als 50km weg is in te richten. Nelson Verheul verzoekt de gedeputeerde om een terugkoppeling op later tijdstip over de veiligheid van een 80km weg op het noordelijke stuk. In dat geval zal GroenLinks de motie terugtrekken. Gedeputeerde Conny Bieze zegt toe om een terugkoppeling te geven opeen later tijdstip over de veiligheid van de 80km weg op het noordelijke stuk. Daarop trekt GroenLinks de motie terug. Het inpassingsplan wordt aangenomen.
GroenLinks: Geen 15 miljoen voor turbo-ruilverkaveling, risico voor provincie te groot
GroenLinks fractievoorzitter, Wouter van Eck, is verbaasd over een uitgave van 15 miljoen voor de turbo-verkaveling zonder dat duidelijk is wat de uitkomst is. Verbazing ook over de weinige reacties van de andere partijen die over een bedrag van 2 ton voor het Vrijheidsmuseum lang debatteren. Het risico ligt geheel bij de overheid. GroenLinks stemt niet in met dit voorstel.
GroenLinks: Basismobiliteit moet betaalbaar en bereikbaar blijven
Tegenslagen en bezuinigingen, transities: gemeentebesturen krijgen veel over zich heen, stelt Ünal Sözen, Statenlid GroenLinks. Kunnen ze het wel aan? GroenLinks is van mening dat als je iets gaat veranderen het niet mag verslechteren. Het voorstel over basismobiliteit is een complexe materie. Het gaat om de vervoersvraag voor doelgroepen. Hoe kunnen we dat vervoer garanderen? Ook noemt het college 'zelfredzaamheid'. Met diverse partijen deelt GroenLinks de zorgen dat groepen buiten de boot dreigen te vallen. Zij willen uniformiteit in tarieven. Er moeten ook geen nieuwe concessiegrenzen ingevoerd worden. Ünal Sözen dient hierover motie in. Deze wordt in de Staten aangenomen.