Verschillende wegen langs de Veluwe, zoals de Kanaalroute, staan bekend om de gevaarlijke verkeerssituaties die daar ontstaan. Zowel omwonenden en weggebruikers baart dat terecht zorgen. Er zijn maatregelen nodig over de hele linie om de veiligheid van onze wegen en de leefbaarheid in onze dorpen te verbeteren. Dat vraagt om speciale aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers en schoolgaande kinderen.  

Provincie, gemeente Apeldoorn en gemeente Brummen slaan de handen ineen om dat werkelijkheid te maken in het wegennet rondom Eerbeek en Loenen. De kern van het plan is goed te ondersteunen, maar het is jammer dat sommige maatregelen die lokaal heel goed zouden zijn voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid niet meegenomen worden vanwege het beperkte budget. GroenLinks heeft haar teleurstelling daarover uitgesproken. Het College heeft vervolgens gezegd te onderzoeken voor welke veiligheidsmaatregelen – zoals oversteekplaatsen - extra geld vrijgemaakt kan worden.  

Wat GroenLinks betreft is snelheidsverlaging onderdeel van de maatregelen. Daar pleiten we al langer voor, om ongevallen te voorkomen en overlast te verminderen. De Kanaalroute bij Dieren is geen onderdeel van het project, maar het biedt mogelijk wel een gelegenheid om hier – evenals op de rest van het traject – de snelheidslimiet naar 60 km/uur te verlagen. Het voorstel om met gemeente Rheden over onder andere deze maatregel in gesprek te gaan hebben we daarom gesteund. Daarbij willen we wel zorgvuldig blijven kijken naar wat de maatregelen aan veiligheidswinst opleveren: ze mogen niet zomaar ten koste gaan van de verbeteringen aan de meest gevaarlijke verkeerspunten in Gelderland. Wij wachten het overleg af.

In de tussentijd houden we een vinger aan de pols over de voortgang op de meest gevaarlijke kruispunten van Gelderland. Een veilige en leefbare omgeving staat voorop.