GroenLinks heeft grote zorgen over de voorgenomen uitbreiding van Vliegveld Lelystad. Die uitbreiding betekent immers dat er op grote schaal vliegtuigen laag over Gelderland komen vliegen met veel geluidsoverlast en milieuvervuiling tot gevolg.

Woonkernen ontzien

GroenLinks heeft vanaf het begin op alle bestuurlijke niveaus geprotesteerd tegen dit onzalige plan. Zie bijvoorbeeld de video waarin Tweede Kamerlid Suzanne Kröger haar standpunt duidelijk maakt. Nadat inwoners in verzet zijn gekomen, vragen ook andere partijen om woonkernen te ontzien en te wachten tot er nieuwe hogere vliegroutes kunnen worden uitgetekend.

Gelderse natuur beschermen

Ook op provinciaal niveau hebben wij vragen gesteld, vooral omdat de luchtverkeersleiding door laat schemeren dat vliegtuigen ook in de toekomst wellicht toch niet hoger gaan vliegen. Wij maken ons daarnaast uiteraard zorgen over de rust in onze natuurgebieden, als vliegroutes om woonkernen worden geleid. Zo is het unieke natuurgebied Renkums Beekdal in beeld als alternatieve vliegroute. Wat we vooral kwalijk vinden? Dat inwoners, gemeenten en natuur zo tegen elkaar uitgespeeld worden. Daarom is op alle niveaus actie nodig: gemeentelijk, provinciaal en landelijk.

Kom naar de meet up op 6 februari

Het échte probleem is natuurlijk dat vliegen over korte afstanden kunstmatig goedkoop wordt gehouden, waardoor er te veel en vaak over korte afstanden gevlogen wordt. Dit is een maatschappelijk probleem waar we een structurele oplossing voor willen. Daarom kan het verzet tegen uitbreiding van Vliegveld Lelystad niet stevig genoeg zijn. Laat jullie proteststem dus ook horen in je campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. En kom op 6 februari naar de meetup in Zwolle en laat ook jouw stem horen! Check even bij je afdeling of er georganiseerd gereisd wordt. Er zijn afdelingen die gratis bussen inzetten.