Beter Bereikbaar Wageningen

Ontstaat er de komende jaren een mobiliteitsprobleem op de campus in Wageningen? Die vraag is de inzet van een conflict tussen de gemeente Wageningen en de Provincie Gelderland. Ons Statenlid Wouter Witteveen heeft zich in dit dossier vastgebeten en hij vindt dat dit conflict voorkomen had kunnen worden: ‘We willen een gezamenlijke oplossing, waarbij niet alleen de mobiliteit gebaat is, maar ook natuur, landschap en leefomgeving behouden blijven. Wij denken bovendien dat dit nog steeds mogelijk is.’

Belanghebbenden hebben toch aan kunnen geven wat ze ervan vonden?

‘Ja, onder andere door middel van een klankbordgroep. Maar de meningen van de deelnemers over de rol van de provincie hierin zijn behoorlijk verdeeld. De criteria van de provincie voor een acceptabele oplossing zijn 'robuustheid', 'doorstroming', 'voldoende restcapaciteit' en 'financiële haalbaarheid'. Dat is wat GroenLinks betreft nogal eenzijdig gericht op automobiliteit en economie.’

Heeft niemand oog voor de groene en ‘menselijke’ criteria?

‘Jawel hoor, de gemeenteraad van Wageningen heeft daar, in tegenstelling tot Gedeputeerde Staten (GS), wel oog voor. Daarom heeft ze het oorspronkelijke plan met een amendement aangepast. De gemeente werd daarop overruled door GS: de provincie wil een zogenaamde inpassingsplanprocedure starten. Zij vervangt daarmee delen van het bestemmingsplan van de gemeente.’

Wat doet GroenLinks om de koers van provincie te wijzigen?

‘De gemeente Wageningen moet de tijd krijgen om de consequenties van het democratisch genomen raadsbesluit te onderzoeken. Alleen al daarom waren wij tegen het starten van een inpassingsplanprocedure en hebben we daarvoor de motie Beter Bereikbaar Wageningen mede ingediend met ChristenUnie, SP, PvdDieren en 50plus.’

Hoe wordt ‘Wageningen Beter Bereikbaar?

‘Door als provincie allereerst maatregelen te nemen tegen het sluipverkeer tussen de A12 en de A50. Laten we vervolgens serieus kijken naar het beter benutten van de bestaande infrastructuur en nog meer inzetten op het gebruik van openbaar vervoer en de fiets. En laten we ook alle opties voor mobiliteitsmanagement bekijken in samenwerking met de instellingen en bedrijven. Waar een wil is, is geen weg nodig.’

Wat nu?

‘De gemeenteraad van Wageningen heeft de hand al naar ons uitgestoken door een motie waarin de raad oproept om samen met de gemeenten in de regio en met de provincie tot een oplossing te komen. Wij dienden samen met ChristenUnie, SP, PvdD en 50 Plus een motie in om deze uitgestoken hand aan te nemen en samen aan een mobiliteitsconvenant te gaan werken. Helaas haalde onze motie het niet. Een 'tegenmotie' van de coalitiepartijen (PvdA, VVD, D66 en CDA) plus SGP haalde het wel. Deze motie roept ook op tot het opstellen van een mobiliteitsconvenant, maar helaas pas nadat de inpassingsplanprocedure al is opgestart. In elk geval zullen wij er scherp op toezien dat in het mobiliteitsconvenant waarin voldoende oog is voor verbetering van het OV, voor verbeterde fietsvoorzieningen en voor mobiliteitsmanagement. Wellicht verzacht dat het een en ander. En wij blijven zeggen: 'waar een wil is, is geen weg nodig.'