Door de nieuwe RegioExpres kunnen reizigers straks sneller reizen tussen Arnhem, Doetinchem en Winterswijk. Daar maken enkele treinen plaats voor snellere varianten en wordt het spoor aangepast om het extra treinverkeer aan te kunnen. Het was een buitenkans geweest om het spoor gelijk te elektrificeren en de dieseltreinen op de route uit te faseren. Een elektrische trein geeft minder overlast voor de omwonenden, minder uitstoot en is dus beter voor de gezondheid en voor milieu. Maar het spoor wordt vooralsnog niet geëlektrificeerd en de treinen blijven voorlopig op diesel en (iets duurzamere) alternatieve brandstoffen rijden.  

Waar Gelderland nu blijft rijden met dieseltreinen, is het de Provincie Overijssel gelukt om geld van het Rijk vrij te krijgen om het spoor op het traject Zutphen-Hengelo (Overijssel) te gaan elektrificeren. Wij blijven ons als GroenLinks daarom ook inzetten op de elektrificatie van ons spoor. Met het toekomstbeeld OV op de agenda in juli, zetten we ons daarom onverminderd in voor goed, toegankelijk en duurzaam en elektrisch openbaar vervoer.