Op 6 juli 2016 bracht de Statenfractie van GroenLinks Geldeland een werkbezoek aan de biologische boerderij Veld en Beek. De fractie was geïnteresseerd in de bedrijfsvoering van een biologisch bedrijf en wilden met oprichter Jan Wieringa van gedachten wisselen over duurzame landbouw, over belemmeringen, over mogelijkheden, over omschakeling van regulier naar biologisch en wat de provincie zou kunnen betekenen daarin.

Biologische boerderij Veld en Beek

Biologische Boerderij Veld & Beek is een boerderij met melkvee bij de boerderij en ossen in natuurgebieden. Al hun producten leveren ze rechtstreeks van de boerderij aan een vaste consumentenkring: zuivel, vlees en groente.

Hun koeien zijn van het oudhollandse ras Blaarkop. Ze zijn zowel geschikt voor de productie van melk als van vlees. Ze passen erg goed in de biologische bedrijfsvoering. Het melkvee loopt in de kruidenrijke weilanden rond de boerderij. Het vleesvee loopt te grazen in verschillende natuurterreinen aan de Veluwezoom.

De boerderij bestaat sinds 1999. Na vele omzwervingen zijn ze sinds 2010 gehuisvest op een vaste plek aan de Fonteinallee in Doorwerth.  Op de boerderij is een mooie ruimte voor het verwerken van de eigen melk tot zuivelproducten ingericht. In 2013 zijn ze begonnen met zelf kaas maken. Ook zijn ze in 2013 gestart met een derde tak: groenteteelt op eigen land. Verder zijn ze ambitieus in het duurzaam produceren. In 2013 is een compost-stal gebouwd, om de koeien de ruimte te geven en betere mest te produceren waarbij er zo min mogelijk verliezen zijn van stikstof en fosfaat. Ze willen verantwoord omgaan met energie: een dak van een schuur is vol gelegd met zonnepanelen, wat voorziet in een groot deel van ons energieverbruik.

Vereniging

De directe band met consumenten is heel erg belangrijk voor de boerderij. Zij leveren vanaf de start in 1999 rechtstreeks aan een vaste consumentenkring. In 2012 is de Coöperatieve Vereniging Veld en Beek opgericht, waar iedereen die boodschappen bij Veld en Beek haalt lid van is. Dankzij de trouw van onze consumenten konden ze begin 2012 weer een eigen melkveestapel aanschaffen en zelf gaan melken. De mensen worden voor € 2,50 per jaar lid, de koeien zijn eigendom van deze vereniging. De volledige verantwoordelijkheid voor verzorging en management van de dieren, productie en distributie ligt bij Boerderij Veld en Beek. De leden hebben geen enkele aansprakelijkheid. De mensen betalen een prijs voor de geleverde diensten en krijgen de producten van hun eigen koeien. Wie wil kan een of meerdere koedelen aanschaffen, om mee te financieren aan de veestapel.

Koeien

Veld en Beek heeft gekozen voor een oud-Hollands veeras: de Blaarkop. Ze zijn zowel geschikt voor de productie van melk als van vlees, een zogenaamd dubbeldoel-ras. Het melkvee loopt in de kruidenrijke weilanden rond de boerderij. Het weidemengsel is het zogenaamde saladebuffet: een mengsel van 6 grassen, 6 klavers en 6 kruiden. Variatie in het menu bevordert de gezondheid van de koeien.

Hun ossen lopen te grazen in verschillende natuurterreinen aan de Veluwezoom. Ze kunnen er goed tegen om het hele jaar buiten te lopen, en ze kunnen op de heide hun eigen kostje bij elkaar scharrelen, ook in de winter. Zo hebben ze als grote grazers een prachtig leven, en dragen ze bij aan natuurbeheer. De bekende bonte Amerikaanse Holstein koeien, die je overal ziet lopen, spelen dat niet klaar! Na een jaar of drie zijn ze slachtrijp.

Groenten

In 2013 is de groenteteelt bij Veld en Beek opgestart in de volle grond. Sinds 2014 hebben ze ook de kasstal ter beschikking. In het groeiseizoen ligt de groente zo vers mogelijk in de koelwagens! De prijzen van de groente kunnen van maand tot maand variëren.

Het systeem van de boerderij

Ze hebben melkvee bij de boerderij, ossen in natuurgebieden en we telen groente. Via een uniek systeem met zelfbedienings koelwagens kunt u producten ophalen in uw eigen buurt (Wageningen, Renkum, Heelsum, Bennekom en Oosterbeek).