Het is eindelijk zo ver! Provinciale Staten hebben woensdag 7 maart ingestemd met het klimaatinitiatief dat GroenLinks samen met zeven andere partijen heeft ingediend. Hoe kwam het tot stand? En waarom is het zo belangrijk dat Gelderland een integraal klimaatbeleid heeft? Joa Maouche, fractievoorzitter GroenLinks, legt het uit.

‘Ruim anderhalf jaar heeft het geduurd, de gesprekken, overleggen en onderhandelingen tussen de acht partijen. Een zeer brede coalitie want alleen de PVV en de SGP hebben niet meegepraat. We hebben er bewust voor gekozen om niet met een select groepje een plan neer te leggen, maar de tijd te nemen om iedereen mee te nemen. Het klimaat is immers niet links of rechts; het gaat iedereen aan. Wij hebben nu laten zien dat politici ambitieuze stappen kunnen zetten en niet terug hoeven te deinzen voor pijnlijke en kostbare maatregelen. Was het makkelijk? Nee. We hebben niet voor niets ruim anderhalf jaar nodig gehad, en er zijn momenten geweest waarop het leek alsof het feest überhaupt niet door zou gaan. Dus ik ben heel trots op het resultaat wat er nu ligt.’

Wat gaan we nu concreet doen?

‘Allereerst komt er een einde aan de eindeloze discussie of we als provincie nou wel of niet klimaat- of energieneutraal moeten worden in 2050. We hebben een ambitieus doel afgesproken dat uitgaat van het klimaatakkoord in Parijs: 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030 ten opzichte van 1990 (ter vergelijking: landelijk is dat 49% minder uitstoot in 2030). En: de eigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Klimaatneutraliteit is meer dan een set energiemaatregelen. Het vraagt om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Het initiatiefvoorstel geeft dat wind in de rug. Het vraagt om meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid. Het wordt niet gemakkelijk en niet goedkoop. Maar we vinden dat juist de provincie een belangrijke bijdrage moet leveren aan een klimaatneutraal Gelderland.

Het initiatief stelde vier beslispunten voor: (1) Het opstellen en monitoren van het provinciale klimaatplan, samen met de partners uit het Gelders Energie Akkoord (GEA), (2) het formuleren van eigen projecten, in samenhang met die van de GEA-partners, (3) de provinciale organisatie moet uiterlijk in 2030 klimaatneutraal zijn en (4) het Klimaatbeleid wordt meegenomen in de reguliere planning- en controle-cyclus.’

Doen we nu alles wat GroenLinks wil?

‘Nee, dit initiatief is een overeenkomst tussen acht partijen, iedereen heeft natuurlijk water bij de wijn moeten doen. Zo hadden wij graag gezien dat er explicieter in had gestaan dat de landbouw en veeteelt zo snel mogelijk omschakelen naar groene eiwitten (eiwittransitie) en dat we in Gelderland dus ophouden met het produceren van kiloknallers en andere dierlijke bulkproducten. Dit was voor sommige partijen nog een stap te ver. Maar we hebben een begin gemaakt: bijna alle partijen in Gelderland laten nu zien dat we niet anders kunnen dan ons aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Dus ik verwacht veel van de komende coalitieonderhandelingen: het klimaat heeft daarin alvast een belangrijke stem gekregen.’