Wij zijn ongerust over het opkopen van boeren in Gelderland en vrezen dat voor allerlei projecten de Veluwe als roofgebied wordt gebruikt.

Dit is een verhaal over overheden die in competitie met elkaar zijn over hun eigen projecten. Stikstofroof noemen we dat. Dat frustreert en botst.

Wij moeten met echte oplossingen komen. Hierbij hoort een sterke en gezonde natuur, genoeg woningen, landbouwtransitie en duurzame industrie. En goed bestuurlijk overleg, zodat het proces met alle betrokkenen niet breekt.

Wat betekent deze stikstoofroof volgens Gedeputeerde Staten (GS) voor onze eigen sturing in Gelderland voor de gebiedsprocessen? En hoe ziet GS het mogelijk vervolg? Welke andere projecten zijn voorspelbaar in de nabije toekomst, zoals Lelystad Airport? Hoe krijgen we grip hierop? 

De motie’ Afspraak = afspraak, mede ingediend door GroenLinks, geeft hopelijk een handvat voor GS. De ingediende motie vraagt aan GS om geen medewerking te verlenen aan het intrekken van de Gelderse natuurbeschermingswetvergunningen (nbw-vergunningen), zoals bij het project A27 Amelisweerd, zolang de Gelderse beleidsregels en/of bestuurlijke afspraken worden geschonden. Daarnaast wordt aan GS gevraagd te borgen dat toekomstige verzoeken tot intrekking van Gelderse nbw-vergunningen in lijn zijn met de Gelderse Maatregelen Stikstof en de gebiedsprocessen die daarbij horen.

Gedeputeerde Peter Drenth heeft geen lijst van projecten te hebben, maar er zijn veel van dit soort projecten: knooppunt A30/A1, Hoevelaken, de A2, dijkversterkingen, de vliegvelden Schiphol en Lelystad. Hij geeft aan dat hij alleen kan sturen op de provinciale regels, maar het niet kan stoppen.

De motie werd breed gesteund in de Gelderse Staten.