Goed openbaar vervoer is nodig:

1 Voor wie ervan afhankelijk is (scholieren, studenten, sommige mensen met een beperking, senioren)

2 Voor steden waar je gezond en ontspannen kunt wonen. Steden van de toekomst, die niet hoofdzakelijk bestaan uit parkeerplaatsen, asfalt en uitlaatgassen, maar met veel ruimte voor voetgangers, fietsers, en groen.

3 Zodat er keuzes zijn. Zodat onze inwoners niet gedwongen wordt tot de auto, maar de vrijheid hebben om te kiezen voor een combinatie van fiets, e-scooter, speedpedelec, deelauto, bus, trein, tram en OV-fiets. Duurzame, schone, comfortabele opties.

De keuze van het ideale vervoersmiddel hangt altijd af van je eigen behoeftes, de beperkingen die er zijn en het aanbod dat er is. En op die laatste twee dingen hebben we als overheid invloed. De beperkingen, zoals parkeerruimte, staan er fietsenrekken bij een halte, enzovoorts. En het aanbod. Hoe dichtbij, hoe vaak en hoe snel gaat er OV. Hoe hoger dat niveau, hoe meer het OV de gekozen optie wordt. Als we naar de mobiliteit van de toekomst willen, moeten we nu niet het aanbod verslechteren.

GroenLinks wil dat iedereen zelfstandig kan reizen. GroenLinks wil groene, gezonde en ontspannen steden. GroenLinks wil dat mensen kunnen kiezen om zo duurzaam en prettig mogelijk te reizen.

Daarom zetten we in op een sterke lobby in Den Haag, waar het geld eigenlijk vandaan moet komen. Het Rijk neemt op dit moment haar verantwoordelijkheid niet, maar wij, in Gelderland, leggen ons daar niet bij neer.

GroenLinks maakte samen met PvdA de motie Gelderse busreizigers niet in de wacht maar onderweg. Daarom stellen we voor het ontbrekende bedrag in 2024 bij te leggen, om afschaling van het OV te voorkomen. Daarnaast zetten we vol in op lobby bij het Rijk. De motie werd met ruime meerderheid aangenomen.