De zonneladder bepaalt waar zonnepanelen als eerste geplaatst mogen worden. Het is in zekere vorm al onderdeel van de Regionale Energie Strategieën (RESsen). Bij het plaatsen van zonnepanelen streven we naar een combinatie met andere functies. Onze voorkeur gaat uit naar zonnepanelen op daken, en als er niet anders in de hernieuwbare energievraag te voorzien is, kunnen daar ook gronden voor gebruikt worden.

De nieuw voorgestelde zonneladder beperkt het inpassen van grootschalige hernieuwbare opwek van zonne-energie. Zonnevelden op landbouwgrond worden nagenoeg onmogelijk gemaakt. Dat lijkt onderdeel van een groter patroon waarin het college de rem op de energietransitie steeds verder indrukt. GroenLinks deed het voorstel om de beste plekken voor zonnepanelen meer te stimuleren, zoals op daken en onbenutte terreinen. Waar aan de ene kant afgeremd wordt, moet elders versneld worden. Dát vond de gedeputeerde niet nodig. Alleen strengere eisen voor zon op land was genoeg.

Een tweede voorstel van GroenLinks ging over landbouwgrond. Als je uitgaat van water en bodem sturend, zullen er gronden zijn die minder geschikt zijn voor bijvoorbeeld landbouw. Zonne-opwek kan in die gevallen perspectief bieden aan boeren met laagwaardige of onhoudbare landbouwgrond. Ons voorstel om gemeenten te ondersteunen bij het vinden van plekken waarvoor dit geldt, kon eveneens niet op een meerderheid rekenen. De provincie laat hiermee gemeenten die onze gezamenlijke doelen willen halen in de steek.

Tijdens het debat kregen we wel een toezegging dat de zonneladder niet ten koste kan gaan van natuurbescherming. Een toekomstbestendige provincie kan niet zonder schone energie. Zonnevelden op land zijn daarvoor nodig, en kunnen ook samengaan met natuurontwikkeling. Voor GroenLinks staat het halen van de energiedoelstellingen voorop en daar zullen we ons voor in blijven zetten.