De laatste uitbraak van Q-koorts van was 2006 tot 2010. De ziekte kan van schapen worden overgedragen op mensen. Enorme aantallen dieren kregen de ziekte. Duizenden mensen raakten besmet en er overleden meer dan honderd patiënten. Het RIVM geeft aan dat de risico's voor de gezondheid op dit moment laag zijn. Er moet alles aan gedaan worden om nieuwe besmettingen van Q-koorts te voorkomen.

Om nog zo'n uitbraak te voorkomen, is het van belang dat geiten- en schapenhouders zich aan de vaccinatieplicht houden. Het besmette dier in Brakel was vermoedelijk niet gevaccineerd tegen Q-koorts. Op veel locaties worden vaccinatieregels niet nageleefd en op andere locaties is vaccineren niet verplicht omdat daar minder dan vijftig schapen gehouden worden. Omwonenden en recreanten lopen hierdoor mogelijk gevaar op besmetting. Betere handhaving van de vaccinatieplicht en aanmoediging van vrijwillige inenting op kleinere boerderijen kan het risico op verdere besmettingen beperken.

Wij stelden samen met de PvdA vragen aan het College over hun inschatting van de risico's voor de omgeving en omwonenden. En wat is hun plan van aanpak om verdere besmetting te voorkomen? GroenLinks ziet graag dat het College actie onderneemt om dierenhouders aan te moedigen hun dieren in te enten, en omwonenden te waarschuwen voor de risico's. Alleen zo kunnen we de gezondheid van omwonenden, recreanten en dieren garanderen.