Dierenwelzijn moet een kernpunt zijn in de landbouwtransitie. In de veehouderij zouden dieren een veilig leven moeten kunnen leiden en natuurlijk verdrag kunnen vertonen: er worden geen varkensstaartjes afgeknipt en kippen krijgen voldoende ruimte om te scharrelen, bijvoorbeeld. Het is van belang dat wij als provincie een proactieve rol daarin nemen, in plaats van te wachten op landelijk beleid. Met een vooruitstrevende blik verbeteren we niet alleen de levens van gehouden dieren, maar geven we boeren ook een perspectief op de toekomst.

Dierwaardig beleid
Laten we als provincie uitspreken dat we inzetten op meer dierenwelzijn in de toekomst van de landbouw, stelden we samen met PvdD voor. We kunnen die ambitie bijvoorbeeld opnemen in de visie op het landelijk gebied (VLGG). Helaas vindt een meerderheid van de Staten de bestaande veehouderij al dierwaardig genoeg of wil niet meer ambities opnemen dan door het Rijk verplicht worden.

Ons tweede voorstel vond wel weerklank. Er zijn al veel boeren in Gelderland die voorop lopen met dierenwelzijn. Koplopers als Caring Farmers kunnen anderen inspireren en met hun kennis en ervaring meenemen in de ontwikkeling naar een dierwaardige veehouderij. Geef die koplopers een plek aan tafel als je praat over het landbouwbeleid (Kadernota Agrifood), riepen wij op. Dat wilde gedeputeerde Zoet wel toezeggen. Wij hopen dat de innovatieve, natuurinclusieve en dierwaardige rolmodellen in de sector het college en hun collega's zullen laten zien dat het wél kan.

Brandveiligheid in stallen
Stalbranden zorgen voor veel leed voor dieren én de boer. Zo zijn er dit jaar in Gelderland bij een stalbrand 50.000 kippen omgekomen. Veel onnodig dierenleed. Wij vinden het van belang dat de provincie actie onderneemt om deze branden zo veel mogelijk te voorkomen. Samen met de PvdA stelde GroenLinks vragen over de brandveiligheid van stallen. Het college heeft daarop toegezegd om dit mee te nemen in toekomstig beleid (de Nota Agrifood). Wij rekenen op  een stap voorwaarts om dieren te beschermen tegen deze verschrikkelijke stalbranden.