Wij maken ons zorgen over de manier waarop het openbaar vervoer wordt geregeld. De provincie koopt voor tien jaar slechts zogenaamde dienstregelingsuren in, wat een vervoerder vrij laat om vooral de drukke lijnen goed te bedienen. Dunbevolkte gebieden dreigen daarbij achtergesteld te worden. GroenLinks heeft daarom bij de behandeling van het Programma van Eisen – de afspraken met vervoerders - voor de regio Arnhem-Nijmegen-Foodvalley een motie van de PvdA mede-ingediend die ervoor pleit dat de provincie meer grip houdt op het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer.
Integrale aanpak woningbouw en mobiliteit
In de provincie wordt de komende jaren hard gewerkt aan de bouw van 100.000 nieuwe woningen, vooral in de regio Arnhem-Nijmegen en FoodValley. Wij willen graag dat deze woningbouwplannen ook hand in hand gaan met goede mobiliteitsplannen. Als de mensen in al die nieuwe woningen straks ook van en naar hun werk willen komen, moet het openbaar vervoer daar vanaf het begin op afgestemd zijn.
Het college onderschrijft dit principe van ‘de eerste paal is een haltepaal’, maar laat dit nog onvoldoende terugkomen in de afspraken met vervoerders. Daarom hebben wij gevraagd om de uitgangspunten van hoe de concessies verleend worden te herzien. Daarbij willen wij dat de provincie op dit vlak beter gaat samenwerken met gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe woningen. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat meer nieuwe bewoners kiezen voor duurzame mobiliteit.