Naast de begroting stonden er nog veel meer onderwerpen op de agenda van Provinciale Staten van 11 november. Anne Wieggers hield haar maidenspeech over het Gelders cultuurbeleid. Daarna vroeg ze ook nog aandacht voor de input van de gebruiker van de Stadsregiotaxi tijdens het debat over de samenwerkingsovereenkomst basismobiliteit Arnhem-Nijmegen en pleitte ze voor meer aandacht voor breedtesport tijdens het debat over het Gelders sportbeleid.
Cultuurbeleid
Anne geeft in haar maidenspeech over het Gelders cultuurbeleid aan dat in de vorige bestuursperiode de nadruk te veel lag op 'cultureel ondernemerschap' en het trekken van zo veel mogelijk bezoekers. Jesse Klaver zou het 'de economisering van cultuur' noemen. Gelukkig liet de sector zich zien als weerbaar, maar helaas bleef de provinciale deur gesloten voor aanvragers die niet in staat waren aan de uitputtende eisen van de tenders te voldoen. De laatste jaren moet cultuur bijna overal wel een oplossing voor bieden. Zo draagt het bij aan integratie, aan educatie, aan woon- en werkklimaat en vooral aan de economie. Nu zegt GroenLinks niet dat cultuur niet inderdaad bijdraagt aan al deze zaken, maar wel dat er geen enkel ander beleidsterrein is waaraan zoveel uitputtende eisen worden gesteld als aan cultuur. En bewijs na afloop maar eens dat je inderdaad de halve wereld verbeterd hebt met die subsidie die je kreeg. GroenLinks stemt in met een tweede investering van 5 miljoen in het Gelders Orkest maar twijfelt aan de harde eisen die de provincie daarbij stelt. Laten wij cultuurinstellingen en makers, ondanks ons veel te krappe provinciale budget, belonen voor het verrijken van ons leven en onze provincie, en ze niet op de vingers tikken als zij niet voldoen aan de ellenlange en uitputtende lijsten vol eisen die wij aan ze stellen.
Basismobiliteit
In het kader van de OV-visie zal de provincie per 1 januari 2017 de uitvoering van de basismobiliteit (Regiotaxi en Stadsregiotaxi) aan de regio's delegeren. Het decentraliseren van taken is altijd een spannend moment. Het is daarom goed dat de provincie de kaders hiervan in een samenwerkingsovereenkomst met de regio's vastlegt. Met alle regio's behalve Arnhem-Nijmegen is al een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Aan de ene kant is het logisch dat de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst voor Arnhem-Nijmegen voorligt die nagenoeg gelijk is aan die met de andere regio's is gesloten. Maar aan de andere kant ook niet want in Arnhem-Nijmegen kennen we nu de Stadsregiotaxi die op een aantal punten duidelijk verschilt van de Regiotaxi zoals we die in de rest van de provincie kennen. In de regio Arnhem-Nijmegen is nu een Gebruikersadviesraad actief met een formele adviestaak. De raad zou uitstekend kunnen adviseren bij het in goede banen leiden van de veranderingen, maar de raad wordt niet in de samenwerkingsovereenkomst genoemd. De input van gebruikers wordt nergens formeel geregeld. GroenLinks diende een motie in om GS te verzoeken de gemeenten in de regio op te dragen weer een Gebruikersadviesraad in te stellen. Helaas werd onze motie verworpen.
Sport
In het debat over Gelderland Sport gaf Anne aan dat er een verschuiving lijkt te zijn in de focus van GS. Tot en met 2015 lag de focus op breedtesport. In de nieuwe voorstellen worden helaas keuzes gemaakt die haaks staan op het stimuleren van breedtesport. De nadruk wordt gelegd op de economische kracht van sport. Er wordt gekozen voor het binnenhalen van grootschalige sportevenementen zoals Nederlandse, Europese en zelfs Wereldkampioenschappen. Van de beschikbare 24 miljoen euro gaat maar liefst 15 miljoen naar topsportevenementen. De verhoudingen zijn ver te zoeken. Laten we eerst de toegezegde onderzoeken naar de voordelen van de Giro d'italia afwachten alvorens nog zo'n evenement binnen te hengelen, is de voorwaarde van GroenLinks.