We maken ons zorgen over het advies dat de Omgevingsdienst regio Arnhem heeft gegeven aan Bouwens Melkgeiten v.o.f. op 13 januari 2022. Dit advies staat in een brief die de omgevingsdienst heeft verstuurd aan de onderneming. Het advies luidt snel een ontheffing bij de Provincie aan te vragen.

GroenLinks wil weten wat de rol de Provincie Gelderland heeft in voorgenoemde casus en hoe gaat het proces verder gaat. GroenLinks vindt het bijzonder dat de omgevingsdienst regio Arnhem de geitenhouderij adviseert om met de aanvraag door te zetten. Wij vinden dat vanuit het oogpunt van gezondheid het wenselijk is dat de rechterlijke uitspraak wordt gerespecteerd en de uitbreiding van betreffende geitenhouderij wordt teruggedraaid.

Meermaals heeft de wetenschap immers aangetoond dat de gezondheid van omwonenden naast voornamelijk geitenhouderijen geschaad wordt. Niet voor niets hanteren we sinds 2017 een moratorium op de geitenhouderij in Gelderland.