Om die klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs en het landelijk klimaatakkoord te halen zullen er nog stappen gemaakt moeten worden. Om te beginnen op het gebied van draagvlak voor deze grote transitie. De provincie heeft een rol om met lokaal eigenaarschap en medezeggenschap de situatie op het gebied van draagvlak en communicatie verder te verbeteren. Hiervoor heeft de fractie een motie mede-ingediend, die breed werd aangenomen.

Daarnaast moet er extra aandacht komen voor het benutten van alle voor zonne- en windenergie. Kansrijke initiatieven dreigen te blijven hangen in de verkenningsfase doordat gemeenten bijvoorbeeld geen toetsingskader hebben vastgesteld. De fractie vraagt dan ook aandacht voor de vraag: Hoe gaan we dit soort kansen benutten, wanneer in het huidig bod er geen ambitie voor ligt? Ook zal er moeten worden gekeken naar de balans tussen wind- en zonne-energie. Doordat er in de Gelderse regio’s een overhand aan zonne-energie wordt gepland, dreigt de energievoorziening kwetsbaar en duurder te worden. Om deze situatie te verbeteren heeft de partij een motie mede-ingediend, die oproept om samen met de regio’s in te zetten op een evenwichtigere verdeling in zon en wind.

Tenslotte is er nog het probleem dat er niet genoeg aandacht is voor een essentieel onderdeel van de energietransitie, energiebesparing en efficiënt gebruik van het net. Terwijl Netbeheer Nederland heeft aangegeven dat 56% van de maatschappelijke kosten bespaard kunnen worden met een efficiënter netgebruik gebeurt daar te weinig mee. De provincie dient hierin een beschermingspositie te nemen. Uiteindelijk scheelt dit namelijk ruimte, kostbare tijd en verlaagt het de energierekening, wat helpt tegen energiearmoede. Hiertoe heeft GroenLinks een laatste motie ingediend, die ook werd aangenomen.