Afgelopen woensdag presenteerde Rekenkamer Oost-Nederland het rapport “als elke druppel telt”. Veel van de vergunningen op basis waarvan vandaag de dag grondwater wordt onttrokken zijn tientallen jaren geleden door de provincie afgegeven. Met vier extreem droge zomers in vijf jaar, is het duidelijk dat de situatie veranderd is. De rekenkamer geeft aan dat hoog tijd is voor een herijking van de uitgangspunten en werkwijze bij vergunningverlening voor grondwateronttrekkingen.

Maïta van der Mark (woordvoerder Omgevingswet en Economie) vroeg het College of met de nieuwe Omgevingswet de Provincie wel de armslag krijgt om met de heffingshoogte sturend te zijn op watergebruik door grote bedrijven. Helaas was het antwoord nee. “Het is passend dat bedrijven ook meebetalen aan de kosten die overheden maken om regenwater te bergen en het grondwaterpeil weer aan te vullen. We staan hiervoor samen aan de lat. Dit heffingssysteem spreekt de bedrijven slechts aan als consument.

Statenlid Paul Smits (Water en Klimaat): “De aanbevelingen van de rekenkamer sluiten aan op de zaken waar GroenLinks de afgelopen jaren al aandacht voor heeft gevraagd. Het is zaak om kritisch te kijken naar de effecten van grondwateronttrekkingen bij de vergunningverlening.” Ook zou de provincie meer in moeten zetten op een completer zicht op onttrekkingen onder bevoegd gezag van de waterschappen. Hier stelde Statenlid Paul Smits vorige maand schriftelijke vragen over.

GroenLinks Gelderland wil graag dat grote bedrijven nog meer maatregelen nemen hun bedrijf om water op te vangen, te bergen en te recyclen, zodat zij minder van het kostbare grondwater hoeven te gebruiken. En daarin zijn wij graag hun partner.