De provincie Gelderland moet snel meebetalen aan de verbetering van het spoor tussen Nijmegen-Venlo. Deze verbinding, ook wel bekend als de Maaslijn, bestaat nog altijd uit een enkel, niet geëlektrificeerd lijntje. In tien jaar tijd is het aantal passagiers met 40% gestegen, zodat nu 20.000 reizigers per dag gebruik maken van de Maaslijn. De huidige capaciteit van deze Maaslijn is echter volstrekt onvoldoende, met als gevolg aanzienlijke vertragingen. Ook moeten de overvolle treinen geregeld stations passeren zonder te stoppen.
Het Rijk is in samenwerking met de drie betrokken provincies bereid tot verbetering, bestaande uit elektrificatie (bovenleiding), snellere wissels, extra stukjes dubbelspoor en verbeteringen bij de stations, leidend tot een betere dienstregeling met langere treinen en een sneltrein. Dit pakket wordt uitgevoerd op basis van een billijke verdeelsleutel voor de investeringen tussen de betrokken overheden, bestaande uit een bijdrage van 31 miljoen voor het Rijk, 35 miljoen voor Limburg, 17 miljoen voor Noord-Brabant en tenslotte15 miljoen voor Gelderland. Naar nu blijkt is - tot wanhoop van de Provincie Limburg - de benodigde bijdrage uit Gelderland nog steeds niet toegezegd. Hierdoor kan het hele verbeteringsproject stranden. De fractie van GroenLinks Gelderland neemt hier met plaatsvervangende schaamte kennis van. De komende Statenvergadering zal benut worden om te besluiten alsnog steun te geven aan het verbeteren van de Maaslijn.
De Maaslijn is van groot belang voor een goede bereikbaarheid van onder meer bedrijven, ziekenhuizen, universiteit, winkels en de recreatiesector in de regio Arnhem-Nijmegen. Een goed functionerende treinverbinding naar het Zuiden voorkomt het dichtslibben van de A73 en leidt tot minder verkeersdrukte en vervuiling rond de Nijmeegse universiteitscampus.
- bijlage: concept motie voor Statenvergadering 28 januari 2015