GroenLinks wil helderheid over de toename van vliegbewegingen op luchthaven Maldens vlak en daarbij met name over het gebruik van Touring Motor Gliders (TMG’s)*. Deze veroorzaken de meeste (geluids)overlast.
GroenLinks wil het gebruik van TMG’s opgenomen zien in de luchthavenregeling. Daarnaast vindt ze dat er geen verdere uitbreiding van vliegbewegingen moet plaatvinden met de TMG’s. Gezien ook de ligging in het groen-blauwe raamwerk van de EHS en de toenemende geluidsoverlast.
GroenLinks wil verder ook weten, aldus fractievoorzitter Joa Maouche, of aan de momenteel vigerende geluids- en veiligheidscontouren nog wel voldaan wordt.
Bij de overgang van de bevoegdheid van het Rijk naar de provincie is er indertijd gekozen voor een beleidsneutrale omzetting. De verordening definitief wordt vastgesteld in de PS vergadering van 29 juni 2011. Dit was een uitvloeisel van de wettelijke taak die per 1 november 2009 is gedelegeerd aan PS.
Het maximum aantal vliegbewegingen per gebruiksjaar, waarvan het aantal starts met werkende motor wordt beperkt, geldt voor zweeftoestellen en (motor)zweefvliegtuigen met uitzondering van de TMG en luchtballonnen. Het totaal aantal starts werd gemaximeerd op 5500 en het aantal starts met zelfstarters gelimiteerd tot enkele tientallen.
Momenteel is de luchthavenregeling Maldens Vlak een bevoegdheid van GS.
Het NijAC wil graag de mogelijkheid hebben in de toekomst tot maximaal 200 vluchten per jaar te gaan met TMG’s. In de huidige afspraak is het maximum 150, eventueel met een uitloop naar 160.
* Een TMG is een vastevleugel vliegtuig dat gevlogen kan worden met of zonder motorgebruik. Ze zijn uitgerust met motoren aan de voorzijde, vergelijkbaar met een klein vliegtuig.