GroenLinks gedeputeerde Jan van der Meer vertelt dat het tempo waarin woningen worden aangesloten op duurzame warmtebronnen niet snel genoeg gaat. Als overheid kunnen we ervoor zorgen dat ook in de toekomst mensen op een betaalbare manier en onder goede voorwaarden een warm huis hebben. Daarbij moeten we af van het Gronings aardgas. GroenLinks is blij dat we nu samen met de gemeenten en Alliander gaan onderzoeken of het publieke Gelders Warmte-infrabedrijf er kan komen.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat in Gelderland circa 8.000 – 10.000 woningen per jaar moeten overschakelen op een warmtenet om de doelen te bereiken. Het Gelders Warmte-infrabedrijf moet de overschakeling van aardgas op duurzame warmte versnellen. Het warmte-infrabedrijf kan transport- en distributienetten voor stadsverwarming aanleggen en beheren. Voor de productie en levering van warmte wordt samengewerkt met (private) partijen. Het haalbaarheidsonderzoek is naar verwachting in het voorjaar van 2021 klaar. De resultaten worden dan aan Provinciale Staten en de betrokken gemeenteraden voorgelegd.

GroenLinks gedeputeerde Jan van der Meer: ‘Verwarming hoort bij de vitale infrastructuur, net als water en internet, en het leveren van warmte via een collectief systeem zie ik daarom echt als een publieke dienst. Een publiek Warmte-infrabedrijf zou ons echt helpen in de overschakeling naar een duurzame wereld’.